Článek
„Je to záložní přistávací dráha pro stíhačky. Proti standardní betonové dálniční vozovce bude proto vozovka zesílena. Konkrétní stavební prvky v tomto úseku si vyžádalo ministerstvo obrany,“ sdělil Právu generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Zdůraznil, že vše je vybudováno a uspořádáno tak, aby přeměna dálnice D46 v přistávací plochu mohla být velmi rychlá.
Na D1 se opravují tři mosty
Především řidiči z Moravy tento úsek dobře znají. Jízda po něm skutečně připomíná projíždění se po letištní ploše. Obdobná komunikace je v České republice i na D1 u Měřína na Žďársku.
Rozsáhlá rekonstrukce
Řidiči budou projíždět opravovaným úsekem D46 sníženou rychlostí. V každém směru bude zachován alespoň jeden jízdní pruh. Práce zahrnují úpravu mimoúrovňové křižovatky Vyškov, kde vznikne připojovací pruh ve směru na Olomouc, i stavbu protihlukové stěny u Pustiměři. Momentální zvuková zátěž tam překračuje limity. Vznikne i nový most přes řeku Haná.
Téměř 40 kilometrů dlouhá D46, které se také říká Hanácká dálnice, vede z Vyškova přes Prostějov do Olomouce. Na 26. kilometru dálnice je estakáda Haná v Prostějově, která se svými 794 metry patří mezi nejdelší dálniční mosty v Česku.
Česká armáda v současnosti provozuje podzvukové L-159 a pronajaté švédské stíhací stroje JAS-39 Gripen. Ty by do budoucna mělo nahradit 24 amerických strojů páté generace F-35 Lightning II. První by měly dorazit v roce 2031.