Článek
Most se letos opravuje od března. Podle náměstka pražského primátora Bohuslava Svobody Zdeňka Hřiba (Piráti) je jasné, že se nestihne dokončit opravy 31. srpna kvůli zatížitelnosti konzol a praskání nových vrstev betonu.
„Bohužel ten severní most, který je o pět let mladší, je v mnohem horším stavu než ten most jižní, který už byl rekonstruován,“ řekl náměstek.
Problém podle něho nebylo možné identifikovat dopředu. „Je to problém, který nikdo nečekal, nikdo ho ani čekat nemohl. Je velmi unikátní,“ uvedl Hřib.
Rekonstrukce Barrandovského mostu zrychlí. Skončí ještě letos
Odborníci podle něj navrhli, jak postupovat, jak využít vlastnosti vysokopevnostního betonu.
Dopravní omezení se ale nezmění. „Při přípravě první etapy betonáže nebyly dosaženy dostatečné pevnosti vrstev betonu,“ popsal vedoucí katedry betonových a zděných konstrukcí stavební fakulty ČVUT Lukáš Vráblík.
Následné vrty ukázaly na praskliny, a to kvůli nedostatečnému přilnutí nových vrstev betonu k podkladu. Podkladový beton z 80. let není pod tíhnou nových vrstev stabilní.
Podle Vráblíka se to zatím týká severní poloviny severní části mostu, tedy třetí etapy. Zda půjde i o etapu čtvrtou, jižní polovinu severní části, se teprve ukáže. Aby bylo problém možné odstranit, je třeba nejprve sejmout vozovku a římsy.
Při betonáži budou muset stavbaři vše podkládat, vysokopevnostní beton více vyztužit, řešit dodatečné předpjetí konstrukce.
Vedle prodloužení prací lze předpokládat i prodražení. Až odbetonujeme určitou část nových opatření, budeme moci říci, co to znamená z hlediska času
Podle náměstka ředitele Technické správy komunikací Josefa Richtra lze vedle prodloužení prací předpokládat i prodražení. Ani jedno zatím nebylo vyčísleno.
„Až odbetonujeme určitou část nových opatření, budeme moci říci, co to znamená z hlediska času,“ uvedl Richtr.
Barrandovský most se opravuje třetím rokem, celkové náklady byly v roce 2022 stanoveny asi na 600 milionů korun, je ale jasné, že to bude více.
Most se podle návrhu Karla Filsaka stavěl od května 1978, jižní polovina byla zprovozněna 20. září 1983, slavnostní otevření celého mostu i s jeho severní polovinou proběhlo až 3. listopadu 1988.
Náklady činily 483 milionů tehdejších Kčs. Most do roku 1990 nesl jméno Antonína Zápotockého.