Článek
Podle auditorů náklady hrubě neodpovídají současnému stavu projektu. Nejvíce peněz, asi 418,7 miliónu korun, šlo podle auditu právě do firmy Haguess, která městu zajišťovala technologie, provoz a vydávání karet.
Auditoři ve své zprávě konstatovali, že při zadávání zakázek pochybilo jak hlavní město a jeho odbor informatiky, tak pražský dopravní podnik. Opencard doposud funguje jako tramvajenka, průkazka do knihovny a je možné platit s ní parkovné. Nyní kartu využívá téměř 400 tisíc lidí. Ředitel odboru informatiky Václav Kraus audit zpochybňuje, podle něj se v něm nachází 58 chyb.
Bohužel je nutné konstatovat, a dokazuje to i současný stav projektu opencard, že významná část nákladů v této oblasti představuje neefektivně, respektive i účelově vynaložené prostředky.
Město zadalo další audit, možná ne poslední
„Proto jsme zadali další audit,“ uvedl k situaci primátor Pavel Bém (ODS). Dokonce připustil, že když to nebude stačit, objedná se třetí. Druhý chystá firma e-Fractal a má s ním být hotova do poloviny prosince.
„Myslím, že to není šťastné řešení, není to auditorská firma a není členem komory, tak ji nemůže nikdo ani kontrolovat. Není to dobrý signál,“ řekl v ČT Ladislav Mejzlík z Komory auditorů.
Nevýhodné smlouvy
Auditoři nynějšího auditu poukazují na nevýhodné smlouvy, které město v souvislosti s opencard uzavřelo. Podle auditu například město i dopravní podnik platí společnosti Haguess licenční poplatek za každou evidovanou kartu bez ohledu na to, zda je karta aktivní nebo nikoliv. Haguess měla do získání zakázky na opencard roční obrat 20 miliónů korun, po jejím přidělení se vyšplhal na 330 miliónů.
Smlouvy byly upravovány i v době, kdy si karty kvůli zvýhodněnému ročnímu kuponu na MHD pořizovalo nejvíce lidí. Šlo o období od srpna 2008 do ledna 2009.
"Takto významná nová emise vedla odbor informatiky k tomu, že sjednal s firmou Haguess v tomto období vyšší smluvní ceny za služby poskytnuté správcem Pražského kartového centra (firmou Haguess)," uvádí audit.
Město vydávalo milióny v rozporu se zákonem
Auditoři ovšem dále mimo jiné upozorňují, že v období od 1. srpna do 31. prosince loňského roku byly městu karty dodávány bez sjednaných dodacích podmínek. V současné době tedy Praha a zřejmě i všichni držitelé karty, kteří si ji pořídili v tomto čase, využívají majetek společnosti Haguess bez právního titulu.
Audit upozorňuje, že 27 procent dosavadních nákladů (asi 240 milionů) město a dopravní podnik zaplatily za projektové, konzultační, právní a marketingové služby nebo za investorský dozor.
"Bohužel je nutné konstatovat, a dokazuje to i současný stav projektu opencard, že významná část nákladů v této oblasti představuje neefektivně, respektive i účelově vynaložené prostředky," je uvedeno v auditu.
Některé ze zakázek, které odbor informatiky zadal, byly podle auditorů vypsány v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách, když je úředníci rozdělili na několik zakázek malého rozsahu. Auditoři jsou přesvědčeni, že cílem operace bylo zadání služeb předem vybraným firmám.