Hlavní obsah

OK je K.O. Loučení s ČSA po posledním přistání v historii připomínalo pohřeb

Praha

Poslední let pod značkou Českých aerolinií přilákal na palubu letadla mířícího v sobotu večer z Paříže do Prahy stovky fanoušků. Velká část z nich se kvůli zážitku z posledního letu vydala do francouzské metropole na otočku. Někteří pamětníci i bývalí zaměstnanci se rozhodli pozorovat poslední přílet ČSA z vyhlídky nedaleko pražského letiště. Jak lidé prožívají konec jedné z nejstarších aerolinek na světě? Novinky u příletu OK767 nechyběly s kamerou.

Poslední let ČSAVideo: Marek Tereba, Novinky

Článek

Už několik hodin před plánovaným příletem se davy fanoušků, pamětníků i bývalých zaměstnanců Českých aerolinií scházely na vyhlídce v obci Kněževes nedaleko pražského letiště.

Ve 21:55 měl let OK0767 dosednout na přistávací dráhu, nakonec se ho ale fanoušci dočkali až pět minut po půl jedenácté. Atmosféra na místě byla hlavně melancholická. Někteří přihlížející totiž s českou aerolinkou strávili většinu nebo alespoň značnou část svého života.

Třeba Miroslav Frajbiš do státního podniku nastoupil v roce 1963 a ve firmě strávil 46 let. Vyučil se jako letecký mechanik a u aerolinií prožil celý svůj profesní život.

„Za celou profesní kariéru jsem tam byl na různých pozicích. Polovinu kariéry jsem tam pracoval ‚rukama‘ a druhou ‚hlavou‘. Opravoval jsem letecké motory a postupně jsem končil jako mistr v údržbě, kde jsem měl přibližně třicet podřízených,“ zavzpomínal před kamerou Novinek.

Foto: Novinky

Fanoušci, nadšenci i bývalí zaměstnanci ČSA pozorovali poslední přílet letadla z vyhlídky nedaleko přistávací dráhy.

V práci skončil v roce 2009, od té doby je v důchodu. V sobotní večer se ale, alespoň symbolicky, přišel se svým jediným zaměstnavatelem rozloučit.

„Přišel jsem plakat. Nestačily by kapesníky. To byl tak špičkový podnik. Ten dnešní den je hrozný smutek. Viním všechny vlády, které v průběhu toho krachu rodinného stříbra, kterým České aerolinie byly, přihlížely a nechaly to rozkrást všem možným zájmovým skupinám,“ dodal Frajbiš.

V podobné náladě dorazily na vyhlídku do Kněževsi bývalé palubní průvodčí. Tři dámy se v ČSA poznaly v 90. letech a strávily tam společně desítky let. „Mně České aerolinie daly tolik důležitých věcí, ze kterých čerpám dodnes a budu asi čerpat celý život,“ přiznala jedna z žen.

„Něco ve mně zemřelo“

„Je to velmi smutný konec. Nerada používám slovo mrzí mě to, ale mě to opravdu mrzí. Je mi z toho smutno,“ přidala se další z bývalých letušek.

„Já prostě nerozumím tomu, jak to mohl někdo nechat dojít až takhle daleko. Je to jedna z mála firem, která fungovala přes sto let. Na jednu stranu cítím, že ve mně částečně něco zemřelo. Normálně alkohol nepiju, ale dneska si ho musím dát,“ dodala třetí z žen.

Zarytí fanoušci si nenechali ujít možnost být součástí posledního letu. Proto si dopředu nakoupili letenky a do Paříže, odkud poslední let ČSA do Prahy mířil, se vydali jen proto, aby měli zážitek a také poslední letenku s kódem OK767 se svým jménem.

Foto: Novinky

Poslední letenka ČSA zůstane cestujícím jako talisman. Také proto z palubních vstupenek na pařížském letišti neodtrhávali ani jedinou část.

Jedním z těch, kteří se vydali do francouzské metropole jen proto, aby z ní pak mohli odletět s ČSA do Prahy, byl Michal Pupcsik. „Já jsem do Paříže jel včera pozdě večer, abych to stihl. Jsem velmi dojatý. Po příletu na nás čekali zaměstnanci ČSA, tleskali nám a bylo to úžasný,“ řekl v rozhovoru.

Letenku si kupoval asi dva týdny dopředu, zaplatil za ni 4700 korun. „Za tu částku být součástí nějaké historie je prostě úžasné, ne?“ řekl. „Moje maminka a děda pracovali na letišti, takže já jsem se s našimi aeroliniemi potkával od dětství,“ vzpomněl.

„Velmi se mi líbilo, že nám na konci letu náš pilot řekl k tomu konci pár slov. Říkal, ať si uvědomíme, o co Češi přichází, a ať už podobné chyby neděláme,“ dodal.

Smutný a zároveň spokojený, že absolvoval poslední let, odcházel z pražského letiště také mladý nadšenec do letectví.

„V letadle byla moc příjemná atmosféra. Plné letadlo fanoušků je něco jiného, než když letíte na dovolenou. Já už jsem letěl s ČSA i do Paříže, ten měl číslo OK766, což byla s tímto letem poslední rotace,“ dodal.

Foto: Marek Tereba, Novinky

Mládenec si pro příležitost posledního letu nechal vytvořit speciální triko.

České aerolinie začátkem října změnily svůj obchodní model. Staly se řídicí společností skupiny Smartwings s majoritním podílem ve společnosti Smartwings. Letový provoz celé skupiny budou zajišťovat Smartwings společně se svými dceřinými společnostmi v Polsku, na Slovensku a v Maďarsku. Důvodem změny obchodního modelu je podle dřívějšího vyjádření firmy zefektivnění provozu skupiny.

Kromě zmizení písmen OK se však pro zákazníky ČSA nic nezmění. Firma uvedla, že cestující si mohou i nadále kupovat letenky na webových stránkách ČSA a Smartwings i prostřednictvím všech stávajících distribučních kanálů. Skupina neplánuje ani rušení žádných stávajících linek ČSA. Právě skutečnost, že Smartwings nechávají zaniknout žádaný letový kód OK, je něco, co mrzí a nechápe mnoho leteckých nadšenců.

Slogan „Fly OK – Fly CSA“ je tak jednou provždy historií. A trochu hořkou.

Anketa

Mrzí vás zánik Českých aerolinií?
Ano, je to škoda
94,7 %
Ne, neprožívám to
2,7 %
Je mi to jedno
2,6 %
Celkem hlasovalo 6689 čtenářů.

Poslední let ČSA přistál v Praze

Ekonomika

Výběr článků

Načítám