Hlavní obsah

Jak cestovat přes Václavské náměstí? Odstartovala tříletá rekonstrukce

Praha

Na pražském Václavském náměstí v sobotu odstartovala tříletá přeměna jeho horní části, která vrací do centra metropole tramvaje. Přinese novou podobu důležitého prostranství, architekti slibují, že se stane přívětivějším pro lidi. Místo ráno obsadily desítky dělníků, těžká technika, srdcem metropole duní bourací kladiva.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Výstavba tramvajové trati na Václavském náměstí začala

Článek

Tramvaje tudy nejezdí, v úseku Vodičkova – Jindřišská zůstanou mimo provoz do 30. září. Zkraje příštího týdne práce omezí provoz také na vytížené severojižní magistrále.

„Zahájili jsme návrat tramvají na Václavské náměstí, konkrétně v úseku Vodičkova – Jindřišská, kde se bude nová trať napojovat. Aktuálně rozebíráme původní trať, dáváme pryč dlažbu, koleje a další,“ přiblížila na místě Novinkám Iveta Štočková, mluvčí společnosti Eurovia, která se náročné akce chopila.

V Jindřišské ulici už elektrikáři demontují trakční vedení. „Rozšiřujeme zábor v polovině náměstí, kde aktuálně pracují archeologové, my navážeme přeložkami inženýrských sítí,“ pokračovala. V místě pak vznikne velká retenční nádrž, která bude zachytávat dešťovou vodu. Tu zahradníci využijí k péči o novou zeleň, která ozdobí budoucí městský bulvár.

Začala přeměna horní části Václaváku. Tramvaje vyjedou za tři roky

Domácí

Zavřou se výstupy z metra

Od pondělí se začne pracovat i v blízkosti rušné Wilsonovy ulice, takže řidiči musejí počítat s omezením provozu. Ze tří pruhů, které jim běžně slouží, zůstanou v provozu dva. Eurovia se pustí do opravy stropní desky stanice metra C Muzeum, k čemuž potřebuje prostor.

„Zavřou se výstupy z metra za sochou sv. Václava,“ upozornila Štočková. Do provozu se nevrátí ani po skončení rekonstrukce náměstí. Ostatní východy z podzemní dráhy směrem na povrch ale budou kapacitnější.

Práce podle Štočkové probíhají od 7 do 18 hodin včetně víkendů. „Budeme se různě stěhovat, neboť celé tři roky musíme zachovat život na Václavském náměstí,“ konstatovala.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Dělníci rozebírají koleje ve Vodičkově ulici

Návrat kolejí v turisticky exponovaném místě představuje pro firmu velkou výzvu. Její předchůdce, společnost Stavby silnic a železnic likvidovala původní trať, která středem plochy vedla do roku 1980. Nyní budou koleje po stranách. Práce potrvají 1095 dní, tedy tři roky. Dopravní podnik odhaduje, že tramvaje začnou lidem sloužit na začátku léta 2027.

K dispozici informátoři

Tápajícím cestujícím budou na místě k dispozici informátoři v reflexních vestách. Dopravní podnik už instaluje přejezd ze stanice Vodičkova ve směru na Václavské náměstí tak, aby od 1. července mohla cestujícím sloužit dočasná linka 39, která bude pendlovat po trase Kotlářka – Anděl – Újezd – Národní třída – Lazarská – Vodičkova.

Na druhé straně v Jindřišské vznikne od 15. července dočasná zastávka u domu Jindřišská 10. Důvodem prodlevy jsou práce na inženýrských sítích pod taktovkou firmy Kolektory Praha. Od 16. července se v ulicích objeví dočasný spoj 36, který bude jezdit po trase Vozovna Žižkov – Biskupcova – Olšanské náměstí – Hlavní nádraží – Václavské náměstí.

Omezení pro auta

Omezení se nevyhnou ani autům. Během výstavby zůstane zajištěna dopravní obslužnost horní i dolní části Václavského náměstí, Vodičkovy i Jindřišské. Do 15. července se režim pro řidiče nemění.

Pak, pravděpodobně do dubna, se kvůli záboru ve Wilsonově změní vjezd na Václavské náměstí z magistrály. Auta pojedou novou rampou u současného výjezdu z náměstí na magistrálu, vjezd na magistrálu i výjezd z ní tak budou na stejné straně u křižovatky s Mezibranskou.

Po vjezdu na Václavské náměstí budou auta pokračovat ve směru na dolní část po levé straně náměstí, v místě křížení s Opletalovou a Ve Smečkách vznikne přejezd na pravou stranu, po které budou moci řidič pokračovat směrem ke křížení s Vodičkovou a Jindřišskou. Provoz na magistrále, jak ve Wilsonově, tak Legerově, bude během stavby omezen na dva jízdní pruhy, které se budou překládat, podle toho, jak bude pokračovat výstavba.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Tramvaje nejezdí

Dva páry zastávek

V horní části Václavského náměstí vznikne asi 550 metrů dlouhá trať se dvěma páry zastávek, která propojí současnou trasu v Jindřišské a Vodičkově s kolejemi mezi budovami Národního muzea, které na místě leží od roku 2018. Stanice vyrostou zhruba v úrovni sochy sv. Václava, další pár před křížením s Vodičkovou a Jindřišskou při pohledu od Muzea.

Na první etapu příští rok naváže další investiční akce, tramvajová trať nazvaná Muzeum, jež spojí Václavské náměstí s Vinohradskou a Škrétovou ulicí. Dopravní podnik na ni hledá zhotovitele. Obě části by cestujícím měly sloužit zkraje léta 2027. Náklady dosahují 1,2 miliardy korun. Evropská unie by mohla pomoci až do výše 1,1 miliardy.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Dopravní podnik montuje přejezdy, aby od 1. července mohly jezdit náhradní spoje

Podle generálního ředitele dopravního podniku Petra Witowského patří projekt vzhledem k poloze a rozsahu mezi nejkomplikovanější a největší dopravní akce v současné Praze.

Zahrnuje několik částí. Zmínil rekonstrukci současné tramvajové trati ve Vodičkově ulici, opravu vestibulu stanice metra Můstek a Muzeum, kde vznikne nové infocentrum i nové bezbariérové toalety. Horní část plochy se po rekonstrukci zklidní a nebude v takové míře sloužit jako parkoviště. Promění se v městský bulvár. Tramvaje tudy jezdily do 13. prosince 1980.

Praha dokončuje se zpožděním revitalizaci spodní části Václavského náměstí

Tipy a trendy

Výběr článků

Načítám