Hlavní obsah

Odmítněte gigafactory v Líních, uložili radě plzeňští zastupitelé

Zastupitelé města Plzně se do sebe pustili kvůli výstavbě obří továrny na výrobu baterií do elektroaut, která možná vyroste na letišti v Líních u západočeské metropole. Opozice vytýkala koalici, že dosud nezaujala k projektu jasný postoj. Nakonec zastupitelé uložili radě, aby prohlásila, že takzvanou gigafactory nepodporuje.

Foto: Mapy.cz

Letiště Líně u Plzně

Článek

Projekt koncernu Volkswagen považuje vláda za klíčovou investici, jejíž výše dosáhne až 120 miliard korun. Fialův kabinet záměr podpořil a už v polovině října k němu schválil usnesení. A právě proti němu se teď má Plzeň vymezit. „Zastupitelstvo uložilo radě, aby informovala vládu, že nesouhlasí s jejím usnesením a nepodporuje gigafactory v lokalitě Líně,“ sdělila mluvčí magistrátu Eva Barborková.

Doplnila, že rada má za úkol odmítané stanovisko vůči projektu veřejně proklamovat a rovněž činit veškeré kroky, aby získala relevantní data. Po nich volají dlouhodobě též starostové obcí kolem Líní. Před časem si na nedostatek informací posteskl i plzeňský primátor Roman Zarzycký (ANO). „Obávám se, aby vláda netlačila tento záměr proti vůli obcí a obyvatel,“ řekl deníku Právo.

Teď na zastupitelstvu zopakoval, že je absolutně proti rušení letiště v Líních. Obří továrna má totiž vzniknout přímo na vzletové dráze, což by znamenalo konec pro tamější výcvikové školy i aerokluby. „Není to přínosný projekt. Myslím si, že poškodí i diverzifikaci ekonomiky, kterou tady máme,“ zdůraznil náměstek Pavel Bosák (Piráti), který je součástí pracovní skupiny kvůli gigafactory na ministerstvu průmyslu a obchodu. Dodal, že o svém postoji už informoval ministra financí Zbyňka Stanjuru (ODS).

Opozice kritizuje

Opozice však tepala vedení radnice, že nečiní dostatečné kroky. Šéf zastupitelského klubu ODS David Šlouf ji proto vyzval, aby si připravilo i náhradní variantu, kdy obří továrna nakonec v Líních vznikne. Volkswagen se má rozhodnout už v prosinci, uvažuje ještě o lokalitě v Polsku a Maďarsku. „Jestliže se na to město nepřipraví, bude to velká prohra. Je potřeba, aby stejně jako to už dělají dotčené obce a další subjekty, zahájili představitelé Plzně okamžitě jednání se státem a vyjednali ty nejlepší podmínky, jako například nezaměstnávat agenturní pracovníky, vyřešit otázku dodávek vody, bydlení, dopravy a podobně,“ prohlásil Šlouf.

Bosák i Zarzycký namítali, že už se záležitostí aktivně zabývají. Účastní se jednání s hospodářskou komorou, piloty, zástupci velkých firem, které se projektu také obávají. „Zjišťujeme si veškeré argumenty, abychom se uměli objektivně rozhodnout,“ uzavřel primátor.

Průmyslový park v Líních, jehož součástí má být gigafactory, může zaměstnat až 5000 lidí. O velikosti využívané plochy se stále ještě diskutuje. Z původního požadavku zhruba 400 hektarů už Volkswagen ustoupil na 250.

Gigafactory: Na dopadovou studii chybí data

Domácí

Výběr článků

Načítám