Hlavní obsah

Odkoupit nebo vyvlastnit. Praha chce chátrající nádraží Vyšehrad

Novinky, Kristýna Léblová, kk
Praha

Zanedbané budově železniční stanice Praha-Vyšehrad svitla naděje na rekonstrukci. Majitel kulturní památky, který ji léta nechal chátrat, začal vyjednávat s vedením Prahy o prodeji. Řekl si za ni ale 117 milionů korun, přičemž podle města ji odhady oceňují na 67 milionů. Podle magistrátu se tak nabízí i otázka vyvlastnění. Na místě ve středu natáčel štáb Novinek.

Vyvlastnit nebo odkoupit? Praha jedná o nádraží VyšehradVideo: Novinky

Článek

Nádraží chátrá od roku 1960, kdy zde byl ukončen provoz nádraží. V roce 2000 byla budova vyhlášena kulturní památkou. V roce 2007 se dostala do rukou zahraničního majitele, byť o ni měla zájem i Praha 2, v jejímž katastru se nachází.

„Praha 2 měla už v roce 2007 zájem o budovu nádraží Vyšehrad, ovšem České dráhy se rozhodly budovu prodat formou aukce, což je forma, která je pro městskou část velmi nevhodná, jelikož zastupitelstvo musí dopředu schválit částku, za kterou by budovu odkoupilo, a jít do aukce s již předem známou částkou. To samozřejmě velmi stranu znevýhodňuje, takže nebylo možné budovu nabýt,“ popsal dřívější trable s odkupem Michal Zuna, radní pro oblast bezpečnosti Prahy 2.

Foto: Novinky

Budova je v dezolátním stavu.

Objekt v roce 2007 odkoupila od drah – podle zpráv z médií za 42,5 milionu – firma Tip Estate se zahraničním majitelem, která se později rozdělila a vznikla RailCity Vyšehrad, která je momentálně v katastru vedena jako majitel.

Vlastník se ovšem o budovu nestará. Neovlivnily ho ani sankce a pokuty, které poctivě platil.

Loni majitel změnil přístup a nabídl budovu k prodeji. Požaduje za ni 117 milionů korun, tolik však město zaplatit nechce s tím, že může budovu odkoupit jen za cenu stanovenou znaleckým posudkem. Ta se pohybuje okolo 67 milionů korun.

Vyvlastnění?

Podle pražského radního pro majetek Jana Chabra (TOP 09) část politiků z Prahy 2 nastolila otázku, jestli za stávajícího přístupu majitele, kdy budova chátrá a může být i nebezpečná, neuvažovat i o vyvlastnění. „A to je samozřejmě pak už věc, kdy si myslím, že vlastník začne sám aktivně jednat o případném převodu,“ uvedl Chabr s poznámkou, že sám by se tomuto procesu rád vyhnul.

V nejlepším případě už do poloviny letošního roku bude jasno, zda město dokáže nemovitost koupit a co bude dál.

Foto: Novinky

Stávající majitel by budovu rád prodal za 117 milionů korun.

Místo pro Slovanskou epopej

Případná rekonstrukce by se pak pohybovala v řádech stamilionů korun. Záleželo by na plánovaném využití.

„Prosazujeme v této oblasti okolí nádraží Vyšehrad dva zásadní body. Jedním z nich je, aby se zde opět nacházelo nádraží nebo železniční zastávka. Tím, že tato budova se nachází v oblouku, tak dnes již není možné zde provoz obnovit, proto by takovou zastávku Praha 2 prosazovala v oblasti Výtoně. Druhým zásadním bodem je umístění Slovanské epopeje, což byl návrh starostky už v minulém roce. Slovanská epopej nemá trvalé umístění a přáním je, aby byla umístěna v Praze. Toto místo se nám zdá jako velmi příhodné i s ohledem na panorama Vyšehradu, které má ve své blízkosti,“ řekl k plánům radní Prahy 2 Zuna.

Z historie vyšehradského nádraží
Spojovací dráha u pražského Vyšehradu pochází z roku 1872.
Na přelomu let 1904 až 1905 zde vzniklo nádraží, které nahradilo dosavadní zastávku.
Od roku 1960 přestalo nádraží sloužit jako železniční stanice a změnilo se na výhybnu.
V roce 2014 prošla výhybna rekonstrukcí, kdy náhle nebyla pro výhybky potřeba obsluha a ovládají se tak dálkově. Výhybna tedy již nebyla potřeba. Od té doby secesní budova na adrese Svobodova 86/2 chátrá.
V prosinci roku 2000 bylo nádraží prohlášeno kulturní památkou.
Památkově chráněná dřevěná čekárna byla v roce 2008 protizákonně zdemolována.

Výběr článků

Načítám