Článek
Nehodou, která se stala 5. října v ulici V Holešovičkách v Praze, se v současnosti zabývá policie.
Sanitce při nehodě upadlo kolo. Poškodilo další dvě vozidla a ohrozilo život nejen pacienta, ale i tříčlenné posádky. Záchranná služba se domnívá, že šrouby nebyly uvolněny náhodou a nejedná se ani o technickou závadu.
„Případ je v šetření dopravních policistů, byly zadány znalecké posudky, jejichž výsledky dosud nemáme,“ řekla v pondělí Novinkám mluvčí policie Andrea Zoulová.
Případ v ulici V Holešovičkách nebyl první. Podobnou věc museli záchranáři řešit už v září, tehdy naštěstí ve voze seděl pouze řidič.
„Zpětně jsme začali vyhodnocovat události, které jsme předtím nerozpoznali, že by mohly být záměrné. Jednu odstavenou sanitku převáželi garážmistři kvůli poruše do servisu a během jízdy jí v zatáčce upadlo levé zadní kolo,“ popsal mluvčí pražské záchranné služby Dominik Horn.
Závada byla v obou případech na stejném kole a v obou případech se jedná o záchranné vozy ze stanoviště na Černém Mostě. Horn k tomu poznamenal, že kamerový systém v areálu nedosahoval na levou část vozu.
Dovoz z Anglie
Záchranná služba přijala v reakci na nehody několik opatření. Jedním z nich jsou právě checkpointy. Žlutými plastovými čepičkami ve tvaru šipky, které byly dovezeny z Anglie, disponují všechny velké výjezdové vozy pražské záchranné služby.
„Osobní lékařské vozy mají bezpečnostní šrouby a jsou pod závorou, takže se k nim nikdo nedostane. Riziko je na výjezdu, ale malé auto nepřeváží pacienta a při poškození jsou vibrace cítit mnohem dřív,“ doplnil Horn.
Cenově se jedna bezpečnostní šipka pohybuje okolo 13 korun.
Další opatření jsou systémová. „Kdy součástí přebírání vozu je i kontrola, kterou provádí garážmistři a inspektor provozu, což je kontrola momentovým klíčem. Jedna výhoda je, že všechny matky jsou nastaveny stejně, a druhá, že je nelze povolit běžným klíčem,“ popsal Horn.