Hlavní obsah

Ochránci: Nezneužívejte zvířata v reklamách

PRAHA

Reklamy, v nichž vystupují zvířata, často obsahují nepravdivé informace, jsou zavádějící, a tedy neetické. Myslí si to zástupci Českého svazu ochránců přírody (ČSOP), a proto vyzývají: Přestaňte se zneužíváním zvířat v reklamách! Poukazují přitom na několik současných reklam, v nichž je živočich představován zkresleně. Je to nadsázka, říkají však zadavatelé.

Článek

Jak ochránci zvířat píšou v prohlášení vydaném k úternímu Světovému dni zvířat, nemají nic proti využívání živočichů pro reklamní účely. Je však podle nich nepřípustné, aby reklamy popisovaly zvířata nepravdivým způsobem. Zejména se to podle ČSOP týká těch zvířat, která jsou českými zákony zvláště chráněna.

Jejich existence podle ochránců přírody téměř závisí na míře pozitivního vztahu či alespoň tolerance ze strany člověka. "Považujeme za nemorální tento vztah, byť zřejmě nechtěně a z neznalosti tvůrců, vyostřovat," uvedli ochránci.

Vlk, bobr...

Například reklama na vodku Amundsen firmy Stock podle ochránců zkresleně popisuje vlky útočící na lidi; v celé Evropě přitom podle nich nebyl popsán jediný případ, kdy by zdravý vlk zaútočil na člověka.

Bobr v reklamě ČSOB Pojišťovny pak "zlikviduje" dřevěný dům stojící na pilotech na vodě. Bobr nemá být podle ochránců představován jako ničitel lidských domů. Navíc upozorňují, že tento živočich nežere mrtvé dřevo, a tudíž ani stavby z něj.

"Celá naše reklama je pojata s nadsázkou, jako většina reklam... Z právního a etického hlediska tam není nic, co by bylo v nepořádku," řekla mluvčí ČSOB Pojišťovny Kateřina Hamerská. Firma si podle jejích slov nechala zpracovat analýzy včetně názorů právníků, kteří reklamu považují za dovolený způsob nadsázky.

Firma se prý navíc snažila představit bobra jako "sympaťáka", který člověka přelstí a celou akci samozřejmě přežije. Podle analýz ČSOB Pojišťovny jej dotázaní lidé také tak vnímají. Rozhodně nemáme nic proti názorům ochránců zvířat a respektujeme je, podotkla Hamerská.

Výběr článků

Načítám