Hlavní obsah

Obtěžování do MHD nepatří, ani nikam jinam, upozorňuje nová kampaň v Praze

Cílem nové kampaně „Obtěžování do MHD nepatří, ani nikam jinam“, kterou spustilo hlavní město, je pojmenovat, co je obtěžování, a nabídnout přihlížejícím bezpečný způsob, jak zasáhnout. Na plakáty můžou lidé narazit do poloviny září na zastávkách, v autobusech a tramvajích.

Foto: FB Konsent

Plakáty se objevily na 150 místech v Praze.

Článek

„Data ukazují, že až třetina žen a desetina mužů se setkala s nějakou formou sexuálního obtěžování v MHD a až třetina lidí nevěděla, jak se zachovat. Věřím, že kampaň pomůže veřejnosti v orientaci, jak správně zareagovat,“ konstatoval náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Že jde o významné a závažné téma, je podle něj známá věc, byť se je někteří snaží bagatelizovat. „Pokud chceme mít první nejlepší MHD na světě, nevyhneme se ani tomuto tématu, tedy řešení sexuálního obtěžování,“ dodal.

Role garanta se ujala organizace Konsent, která osmým rokem pracuje na tom, aby respekt a souhlas byly základem každé interakce. „Víme, že mnoho žen a někteří muži zažili sexuální obtěžování v MHD a má to na ně zásadní dopad. Často mění svoje trasy, zvyky, protože se bojí používat tu samou linku. A to není správné,“ poznamenala ředitelka Konsentu Johanna Nejedlová s tím, že osm procent žen má zkušenost, že se před nimi někdo ukájel.

Lidé nevědí, jak reagovat

Velká část incidentů ale zůstává bez povšimnutí, protože cestující prostě nevědí, jak zasáhnou. Sto padesát plakátů je teď vyzývá, aby nezůstali nečinní. „Stačí, když se zeptají oběti, jestli nepotřebuje pomoc. Bojí-li se reakce pachatele, vstoupí do situace nesouvisející otázkou typu ‚kolik je hodin, kde vystoupit, když se chci dostat třeba na Hrad‘,“ radí Nejedlová. Z reakcí, které organizace dostává, je podle ní zřejmé, že kampaň představuje první dobrý krok k bezpečnější MHD.

Muž s rozparkem stále onanuje v pražském metru. Poškozených žen přibývá

Krimi

Součástí vizuálů je výzva k objevení dalších tipů pro aktivní přihlížející přes QR kód. Ten vede na web s daty a informacemi o obtěžování a také zde lidé mají možnost anonymně sdílet svoji zkušenost.

Obtěžování zažila třetina žen

Ředitel odboru rovnosti žen a mužů úřadu vlády Radan Šafařík vítá, že nová kampaň cílí na spolucestující. První výzkum sexuálního obtěžování ve veřejné dopravě v Česku v roce 2021 ukázal, že přes 35 procent žen a 10 procent mužů se setkalo s nějakou formou sexuálního obtěžování, dodal.

Foto: FB/Konsent

Plakáty vysvětlují, co je obtěžování a jak zasáhnout.

Podle něj je důležité zaměřit se také na ostatní aktéry. Jeho odbor proto ve spolupráci s Českými drahami pořádal na toto téma školení pro průvodčí a podobnou akci chystá s pražským dopravním podnikem pro revizory. Připomněl spolupráci s Konsentem na vzdělávání na základních a středních školách, kdy žáci a studenti dostávají informace o tom, co je přípustné a nepřípustné ve vztazích.

„Kampaň nabádá lidi, aby nebyli lhostejní a pomocí chytrých tipů pomohli zasáhnout, aniž by to ohrozilo jejich vlastní bezpečí. Zároveň chceme sdělit všem agresorům, že takové chování se netoleruje,“ shrnul Petr Tomčík, ředitel organizace Ropid, která organizuje hromadnou dopravu v Praze a okolí.

Kampaň potrvá do poloviny září. Hřib nevyloučil pokračování, Šafařík pak rozšíření i do dalších měst republiky.

Sexuální obtěžování v MHD zažila třetina žen

Krimi

Výběr článků

Načítám