Článek
Obří dvoukloubovou soupravu nese osm kol a má délku 24,7 metru - pro srovnání, klasický škodovácký trolejbus je poloviční. A dvoučlánkový, který jezdí třeba po Plzni, je skoro o sedm metrů kratší.
Podvozek a karosérii dodává polsko-španělská společnost Solaris, veškerou elektrovýzbroj plzeňská Škoda Electric spadající pod Škodu Transportation, největšího výrobce trolejbusů v Evropě.
Testovací vůz ve čtvrtek absolvoval krátké, půlhodinové kolečko z depa na Karlově na Borská pole a zpět. „Během dvou měsíců zkušebních jízd, které budou probíhat v plzeňských ulicích Doudlevecká, Borská a Folmavská, najede čtyřiadvacetimetrový trolejbus přibližně dva a půl tisíce kilometrů,“ řekl Právu Jan Švehla, tiskový mluvčí Škoda Group. „Prověří se mimo jiné nastavení pohonu, odzkouší přechody mezi sekcemi napájecí soustavy, otestuje se hlučnost i vibrace motoru,“ vysvětlil Švehla.
Zatím prázdný
Běžní pasažéři se dovnitř zatím nedostanou. „První cestující se mega trolejbusem poprvé projedou přímo v Bratislavě,“ doplnil Švehla. Do slovenské metropole poputuje třiadvacet kratších dvoučlánkových a šestnáct velkokapacitních vozů - ty by měly být nasazeny na tamní nejvytíženější městskou trolejbusovou linku 71 obsluhující i bratislavské hlavní nádraží. „Celková hodnota kontraktu je devětadvacet milionů eur,“ připomněl Švehla. V přepočtu to dělá zhruba 699 milionů korun.
Dvacet trolejbusů Solaris 24m za 620 milionů korun si objednala Praha, na lince 119 budou spojovat Nádraží Veleslavín s Letištěm Václava Havla. V obou městech by se měly objevit ještě letos, se zahájením jejich běžného provozu se počítá v prvním pololetí příštího roku.
Trolejbus Škoda Solaris 24m
Hmotnost trolejbusu je osmatřicet tun a dosahuje maximální rychlosti sedmdesát kilometrů za hodinu. Je vybaven klimatizací a pojme až 175 pasažérů, z toho šedesát sedících, což je více než v tramvajových soupravách. Nechybí baterie pro jízdu mimo trolejové vedení.