Článek
„Americká strana přišla s návrhem, že jsou schopni uspíšit výrobu dvou letounů a přesunout ji z roku 2031 do roku 2030, a částky rozpočtu se proto změní,“ řekla poslancům z výboru pro obranu ekonomická ředitelka ministerstva obrany Blanka Cupáková. Dodala ale, že celková částka, kterou obrana za stíhačky zaplatí, zůstává stejná.
První stroje pro českou armádu by měly v texaské továrně ve Fort Worth vzniknout v roce 2029. Hned jak budou vyrobené, začnou se na nich cvičit čeští piloti. První stroje by do Česka měly přiletět o dva roky později. V roce 2035 by v Česku mělo být všech čtyřiadvacet letadel.
Nákup stíhaček F-35, munice a výcvik pilotů by měly přijít na 4,99 miliardy dolarů. V době, kdy loni v září s akvizicí souhlasil český kabinet, byl kurz dolaru 21,2 koruny, což by znamenalo 106 miliard korun. Podle současného kurzu 23,7 koruny za dolar by ale celý kontrakt vyšel už na 118 miliard korun.
Podle návrhu rozpočtu na příští rok je na celý projekt připraveno 135 miliard korun a dalších sedm miliard na inflační a kurzová rizika. Pokud se kurz koruny k dolaru ještě zhorší, obrana bude muset tuto částku ještě navýšit.
Íránskou protivzdušnou obranu zřejmě zostudily a vyřadily stíhačky F-35
Nákup F-35 bude nejdražší zakázkou v české historii. Do roku 2069 by měl vyjít na 322 miliard korun. V rozpočtu se počítá s tím, že by v příštích jedenácti letech mělo jít na stíhací letectvo 215,8 miliardy korun.
Kromě více než sto miliard na samotné letouny, munici a výcvik obrana chystá dalších 44 miliard korun na přebudování letiště v Čáslavi, vycvičení technického personálu a zaplacení DPH. Dalších více než 30 miliard vyjde leasing čtrnácti stíhaček Gripen, které budou české nebe hlídat až do roku 2035.
Projekt za tři čtvrtě miliardy
Už letos se začal zpracovávat projekt na novou přistávací plochu a další potřebnou infrastrukturu na čáslavském letišti, jako jsou nová úložiště letadel, takzvané ÚL, nebo zázemí pro piloty, techniky a budovy pro zpracování citlivých dat, které budou stíhačky získávat.
V rozpočtu na příští rok se počítá se 750 miliony jen na projektovou dokumentaci. V Čáslavi se také začne stavět nová vzletová dráha, která by měla být hotová do roku 2028. O dva roky později budou stát i ostatní budovy.
Stavební firmu pro infrastrukturu na čáslavském letišti obrana vybere zřejmě příští rok. Už teď je jasné, že se do výstavby zapojí i státní podniky. „Diskutujeme s ministerstvem obrany, že bychom se podíleli na menších stavebních pracích na čáslavské základně,“ řekl Novinkám ředitel státního podniku LOM Jiří Protiva. Dodal, že v úvaze je i to, že ve spolupráci s Lockheed Martin v Česku vybudují simulátor, protože jejich dceřiná firma VR Group s tím má zkušenosti.
LOM už podepsal s Lockheed Martin smlouvu o výcviku pilotů, kteří budou začínat v pardubickém výcvikovém centru na cvičných letounech L-39 Skyfox.