Článek
Ministerstvo chce dlouholetý oříšek rozlousknout do konce roku, kdy končí dvouletá smlouva s výrobcem letounů – Aero Vodochody – na konzervování nepotřebných letounů. Udržování třiceti kusů v hangárech stojí ročně desítky miliónů.
„Ministr Vondra po letech pokusů a objíždění zeměkoule je ochoten ten problém L-159 vyřešit jednou provždy a razantním způsobem,“ řekl Právu ředitel sekce vyzbrojování ministerstva obrany Pavel Bulant.
Dodal, že i když se obraně ani výrobci nepodařilo zatím letouny odprodat, je o ně zájem. „Reálný zájem indikujeme z Litvy, ze Slovenska a Maďarska a cena je k jednání,“ dodal.
Kolik je obrana ochotna slevit, Bulant neprozradil. Minulý rok, kdy byl ve hře odprodej nepotřebných armádních letounů do Iráku, se mluvilo o miliónu dolarů za kus, tedy o 20 miliónech korun. S Irákem dál vyjednává Aero o prodeji nových strojů, které by firma teprve vyrobila.
Nevyšly už dříve zvažované vývozy do Bolívie či Venezuely. Důvodem je embargo USA, velká část stroje, např. avionika, je americká.
Ohodnotit letouny je takřka nemožné. Exministryně obrany Vlasta Parkanová (TOP 09) nedávno ve Sněmovně v souvislosti s kauzou CASA uvedla, že cenu L-159 nelze stanovit proto, že se ve světě dosud neprodal ani kus.
„Z pohledu ministerstva obrany se o ceně letounu L-159 dá dokonce říci, že je to cena záporná,“ uvedla. Podle Bulanta si EADS do svého účetnictví ohodnotila jeden dvoumístný stroj na pět miliónů eur (125 miliónů korun).
Bitevník vrátili Španělé v bedně
Ministerstvo obrany koupilo na konci 90. let od Aera 72 letounů L-159 za zhruba 50 miliard korun. Armáda ale používá pouze 24 kusů, z toho čtyři dvoumístné. Ostatní si od výrobce nechala zakonzervovat, což již stálo několik set miliónů korun.
Pět nevyužívaných strojů ministerstvo vyměnilo za jeden letoun CASA C-295M, další tři dopravní letadla koupilo za 3,5 miliardy korun. Jeden z vyměněných letounů L-159 se vrátil do Česka. Výrobce letounů CASA – konsorcium EADS – dvoumístný stroj poslalo jako kompenzaci za to, že se mu nepodařilo v termínu odstranit závady na letounech CASA.
Do španělské Sevilly letouny odletěly, v pondělí se ale stroj vrátil rozložený na korbě kamiónu na čáslavské letiště, kde vojáci létají s L-159 a gripeny. EADS se totiž také nepodařilo pro české letouny najít kupce či uplatnění, a proto letouny rozmontovalo a uložilo do skladu. Podle Bulanta projde vrácený stroj půlroční revizí a opravou za několik miliónů korun a bude sloužit k výcviku. Po dvoumístné verzi je v armádě největší poptávka.
Španělé mají ještě jeden dvoumístný letoun a i ten by se mohl stát předmětem kompenzace. Armáda totiž napodruhé nepřevzala systém pasivní ochrany strojů CASA a začala s dodavatelem vyjednávat o dalším vyrovnání. „Je to ve hře, ale žádná smlouva podepsána ještě nebyla,“ řekl Právu Jan Svoboda z Omnipolu, který zakázku zprostředkoval.
Obrana dodala EADS tři jednomístné stroje ze zakonzervovaných zásob a dva kusy dvojmístné, které v té době užívali vojáci. Pro armádu pak nechala od Aera udělat dva nové dvoumístné letouny celkově za 240 miliónů korun.