Hlavní obsah

Obrana mlží kolem miliardového servisu na CV90 a napíná vlastní podnik

6:04
6:04

Poslechněte si tento článek

Pro strádající státní podnik VOP CZ měla být zakázka spojená se švédskými obrněnými vozidly CV90 záchranou, ale zatím mají v Novém Jičíně, kde vojenský opravárenský podnik sídlí, jen potíže. Ukazuje se totiž, že ekonomický profit ze sedmdesátimiliardového obchodu nebude tak skvělý, jak se čekalo.

Foto: BAE Systems

Bojové vozidlo pěchoty CV90 MkIV

Článek

Navíc ministerstvo obrany lavíruje a vyčkává s rozhodnutím, kdo získá miliardovou smlouvu na opravy a servis v celém životním cyklu CV90.

„Je to stále otevřené. Není rozhodnuté ani o způsobu, jak se dodavatel servisu vybere. Možná, že to bude VOP, ale bude záležet, jak se osvědčí,“ řekl Novinkám vrchní ředitel sekce vyzbrojování ministerstva obrany Lubor Koudelka. Dodal, že na vše je dost času, protože servis se musí dojednat před dodáním prvního stroje, což bude na podzim 2026.

Postup ale dlouho kritizuje Národní kontrolní úřad, podle kterého měla obrana vyjednat servis rovnou se smlouvou. S tím souhlasí i prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiří Hynek. „Nejlepší je uzavřít servisní smlouvu před podpisem, protože se s výrobcem mnohem lépe vyjednává. Nyní si už může diktovat podmínky, které jsou výhodné hlavně pro něj,“ uvedl Hynek.

Černochová po kritice odvolala šéfa vojenského podniku

Domácí

Podle informací Novinek jsou ve státním podniku z přístupu ministerstva rozčarovaní, protože čekali, že když se stali integrátorem celého projektu a budou více než dvě stě ze 246 kusů CV90 pro českou armádu kompletovat, není důvod, aby se nestali i servisním místem.

„VOP CZ o smlouvu na servis obrněnců CV90 bude určitě intenzivně usilovat. Velice rádi bychom zajištovali i životní cyklus těchto vozidel,“ sdělil mluvčí podniku Rostislav Rožnovský.

Zájem má i Strnad

Důvod, proč obrana váhá, je zřejmě v tom, že o servisní smlouvu usiluje i největší český zbrojař, konsorcium CSG miliardáře Michala Strnada.

„Společnosti skupiny CSG mají zájem, a hlavně schopnost tyto služby komplexně zajišťovat. Jsme přesvědčeni, že dokážeme nabídnout nejlepší podmínky ekonomické i technické,“ řekl Novinkám mluvčí skupiny Andrej Čírtek.

Podmínkou ministerstva je, že servis musí dělat česká firma. Kromě VOP a CSG má v Česku tyto schopnosti ještě společnost STV, která opravuje tanky i další obrněnce pro českou i ukrajinskou armádu.

„Věříme, že v budoucnu budeme moci nabídnout své služby i v oblasti údržby a oprav nově pořizované techniky, jako jsou tanky Leopard, houfnice Caesar a vozidla CV90,“ poznamenal ředitel speciálních projektů STV Pavel Beran.

Švédové už vyrábí obrněnce CV90 pro českou armádu

Domácí

ANO: barví jen trávu na zeleno

Nevyjasněnou otázkou je, jak moc se do výroby švédských strojů CV90 zapojí české firmy. Ministerstvo obrany tvrdí, že získají čtyřicet procent zakázky. Což by mělo být asi 20 z 50 miliard korun, když se odečte DPH a také 10 miliard, které jsou připravené na krytí inflace a kurzového rizika.

Podle opozičního ANO bude přínos pro české firmy podstatně nižší. Místopředseda ANO Karel Havlíček podle svých slov mluvil s českými dodavateli, kteří mají získat největší objem zakázek. A v případě VOP má velké pochybnosti. „Papírově to sedí, ale není tam přidaná hodnota, protože velkou část z toho pouze přeprodají. Je to jen barvení trávy na zeleno,“ řekl Novinkám Havlíček.

Kromě VOP by se mělo na výrobě podílet asi dvacet českých firem, například CSG má vyrábět věže, Ray Service dodávat kabely, Meopta Přerov optiku.

„Ty ostatní firmy jsou bez problémů, něco vyrábí a je tam přidaná hodnota, ale VOP zobchoduje okolo dvaceti miliard s minimální marží. Podle mého na tom mají tak dvě procenta,“ řekl Havlíček. Jeho informace potvrzují i zdroje Novinek přímo ze státního podniku.

Nakoupit batohy trvalo šest let. Řehka si na velitelském shromáždění stěžoval na pomalé postupy

Domácí

Ministerstvo obrany kritiku odmítá. „Stojím si za tím, protože VOP získá know-how na kompletaci celého vozidla, což je ohromná přidaná hodnota. A dokáže garantovat jeho funkčnost. A když tím projde, nevidím důvod, proč by nemohl náš státní podnik vyrábět CV90 pro jiné země, například pro Ukrajinu,“ uvedl Koudelka.

Zatím byly podle něj uzavřeny dohody s českými podniky za 10 miliard korun. Do českého podílu se bude podle šéfa celého projektu Ctirada Gazdy započítávat jen práce a materiál s vyšší přidanou hodnotou a v případě státních podniků i investice do strojů. „My žijeme v normálním světě, kde se smlouvy plní, a až bude něco vyrobeno, zkontrolujeme to, a když smlouvu výrobce nesplní, zaplatí citelnou sankci,“ uvedl Gazda.

Obrněnce CV90 vyrábí švédská firma BAE Systems Hägglunds. Podle jejího zástupce Zdeňka Soudného závazek do puntíku splní. „Program nekončí v roce 2025 ani 2026, takže výpočet celkového podílu českého průmyslu bude možné provést až po dokončení celého projektu,“ podotkl Soudný.

Dodal, že zapojili české firmy i do jiných projektů. Například Meopta bude dodávat optické zaměřovače pro všechny CV90, které Švédi vyrobí, Tatra se zase bude podílet na pásovém vozu BvS10.

Česko dosud spoléhá na „tři prsty smrti“ ze sovětské éry. Armáda se modernizuje jen velmi pomalu

Domácí

Výběr článků

Načítám