Článek
Nejde přitom jen o radary, ale i zařízení pro dynamické vážení projíždějících nákladních aut a především tzv. inteligentní dopravní systémy. Ty se dají využít nejen k měření rychlosti, ale třeba i k prevenci kriminality v obci a zejména k monitorování a následnému vyhodnocení veškerých dopravních dat v daném místě.
Na upozornění změřené rychlosti reaguje až 88 procent řidičů
Zařízení ale mohou sloužit i jako informační tabule, které řidiče varují třeba před námrazou či jiným nebezpečím, např. překážkami v dopravě.
Kamerové systémy a radary se řidičům moc nelíbí a považují je za šikanování, ale pod hrozbou možných následných sankcí je většina z nich respektuje.
Kontrol je někde víc
Kolik jich je ve skutečnosti v provozu, nikdo centrálně neeviduje. V některých obcích je kontrolních zařízení i víc. Jednou z mnoha obcí, která se už před lety rozhodla instalovat radary, jsou Votice, ležící na pomezí Středočeského a Jihočeského kraje.
„Radary pro úsekové měření rychlosti máme instalovány už několik let nejen ve Voticích, ale i v Miličíně. Před zhruba dvěma lety jsme tato zařízení nechali ještě vylepšit kamerovým systémem a vybavit jiným softwarem,“ potvrdil Právu uvolněný zastupitel pro dopravu ve Voticích Jiří Čáp (ČSSD).
Obě místa leží na hlavních silničních tazích do Rakouska a instalace radarů v nich přispěla k podstatnému zklidnění dopravy. „Řidiče, kteří podle kamerových záznamů nedodržením rychlosti porušili předpisy, řešíme přímo na úřadě ve Voticích,“ uvedl Čáp.
Kontroly podporují i některé kraje
Záznamové zařízení je podle něj navíc propojeno i s jihočeským krajským policejním úřadem a veškeré údaje z kamerových záznamů může využívat například při pátrání i policie. „My nemůžeme záznamy archivovat, ale musíme je stále přemazávat,“ doplnil.
Instalaci radarů v obcích podporují i některé kraje. Například loni se do projektu Bezpečný Středočeský kraj zapojilo dalších 89 měst a obcí.
Podle radního Středočeského kraje pro dopravu Františka Petrtýla (ANO) mají instalovaná zařízení především preventivní charakter.
„Neznamená to ale, že v případě, kdy řidiči budou rychlost trvale ignorovat, nepřistoupíme k pokutám,“ sdělil Právu.
Podle něj obce část prostředků na instalaci těchto zařízení získaly i ze Státního fondu dopravní infrastruktury. „O přidělení dalších peněz na příští rok zatím jednáme,“ vysvětlil. Společnost Gemos dopravní systémy, která tato zařízení vyrábí, jen loni ve Středočeském kraji instalovala 86 inteligentních ukazatelů, šest úsekových detektorů a tři dynamické váhy. „Všechny tyto prvky aktivního monitoringu jsou napojeny i na portál Středočeského kraje,“ potvrdil Právu Michal Sedlák z Gemosu.
Například inteligentní ukazatel rychlosti Zeus poskytuje dopravní data a umožňuje městské policii efektivní kontrolu rychlosti v dané lokalitě nejen za zhoršených světelných podmínek, ale díky infrapřísvitu je zařízení schopné plnohodnotně fungovat i za úplné tmy.
Navíc je plně konfigurovatelné a umožňuje zapojení dodatečných represivních či preventivních modulů.
Mezi tyto softwarové moduly patří například měření rychlosti, zákaz vjezdu, zákaz zastavení, zákaz vjezdu nákladních vozidel aj. Spodní část panelu lze využít i k zobrazení různých typů krátkých a výstižných zpráv, které napomáhají zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Registrační značka se zobrazuje pouze vozidlu, které nechce zpomalit.
Než dojde ke zpomalení, zobrazí se rychle jedoucímu vozidlu nápis ZPOMALTE. Následně systém kontroluje, jestli vozidlo zpomaluje. Pokud zpomalí, vloží systém nápis DĚKUJEME, pokud nezpomalí, zobrazí se řidiči vozidla jeho registrační značka. „Podle našich zkušeností na toto upozornění reaguje až 88 procent řidičů,“ dodal Sedlák.