Hlavní obsah

Obce se bouří proti plánované vysokorychlostní trati

Právo, Radek Plavecký

Velký odpor vyvolal na Kolínsku a Kutnohorsku záměr ministerstva dopravy a Správy železnic vybudovat vysokorychlostní trať (VRT) mezi Prahou a Brnem a Prahou a Drážďany. Proti zveřejněné trase už existuje petice, dotčené obce sepisují memorandum a chtějí stavbě v navržené podobě bránit. Svorně si ale stěžují, že s nimi státní úředníci odmítají jednat a staví je před hotovou věc.

Foto: Správa železnic

Vizualizace nádraží u vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem u obce Nehvizdy nedaleko Prahy.

Článek

Lidem nejvíc vadí, že trať má být postavená zcela nová mimo stávající kolejiště, takže zabere další zemědělskou půdu, a to tu nejúrodnější v Čechách, obávají se ztrát zdrojů pitné vody, a navíc ze samotného vysokorychlostního vlakového spojení drtivá většina z nich nebude mít vůbec žádný přínos. Rychlíky kolem nich budou jen projíždět, ale stavět nebudou, jen v Praze a Brně.

Havárie vody v Brně poničila tramvajovou trať, boural autobus

Krimi

„Je nám strašně líto, že s námi nikdo nejedná. Jen diktují a vyhrožují paragrafy,“ poukázala na přístup státu starostka obce Kounice nedaleko Českého Brodu Miroslava Sochorová. „Úplně zapomínají, že tady žijí lidé. My pak budeme koukat na betonové monstrum, máme tady mít dvě trati a obchvat, který by měl být postavený ještě nad tratěmi. Beton nás obklopí ze tří stran,“ upozornila starostka.

Obce proto dávají dohromady memorandum nazvané Vrtáci a postupně se k němu přidávají, aby se spojily a nejednaly každá za sebe zvlášť. Doufají, že tak budou mít větší šanci záměr zvrátit.

„Nápad postavit trať vznikl už kdysi dávno, desítky let to leželo, až teď to někdo oživil a snaží se to projednat ve zkráceném řízení. Na všechno jsou krátké lhůty, málo času na připomínky,“ ukazoval na snahu státu potlačit odpor místních obyvatel starosta Dolních Chvatlin na Kolínsku Ladislav Beran. Tam navržená trasa protne ochranné pásmo u jejich zdroje pitné vody. Na Kutnohorsku vede dokonce přes přítoky Želivky, která je zdrojem vody i pro Prahu.

Srážka vlaků na Teplicku zablokuje frekventovanou trať na několik dnů

Domácí

„Je mi hodně smutno. Zase je to o nás bez nás. Zase zlikvidují kus krajiny. Vedle koridoru máme les, tůň, odkud bereme vodu pro obec. Už tady dělali nějaké průzkumy a zaměřování. My, když jsme dělali kanalizaci, museli jsme mít povolení a průzkumy na všechny rostliny a živočichy, ale tady jedou hlava nehlava a nikoho se na nic neptají. Zničí další krajinu a místní lidé z toho ani nebudou nic mít, protože tady žádný vlak nezastaví. Proč raději nezrekonstruují stávající trať?“ ptal se starosta Svojšic Josef Polesný a stejně jako jeho kolegové se pozastavil nad obrovskou, až bilionovou investicí.

Ke starostům se přidala i Agrární komora, protože VRT vede přes úrodnou polabskou krajinu. „Vyzvali jsme ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO), aby byli zemědělci více zahrnuti do rozhodování o rychlotrati,“ uvedl prezident komory Jan Doležal. Stavba nejenže zničí úrodnou půdu, ale zároveň zemědělcům přetne a zničí zavlažovací systémy.

Na cestující v Brně bude dohlížet svatá Barbora

Domácí

„Trasa VRT vede v našem zemědělském podniku přes nejúrodnější pozemky,“ potvrdil jeden ze zemědělců ze Suchdola Jan Mikulka. Jeho podnik hospodařící západně od Kutné Hory by podle něj stavbou vlakové trati přišel přibližně o 100 hektarů zemědělské půdy a přerušily by se také současné přístupové cesty.

Podle informací Správy železnic se má VRT začít stavět v roce 2025. Pod hradeckou dálnicí D11 jižně od obce Nehvizdy by mělo vzniknout velké nádraží. Trasu Praha–Brno mají vlaky jezdit za dvě hodiny. Zástupci obcí zpochybňují efekt tak vysoké investice.

Výběr článků

Načítám