Hlavní obsah

Obce daly jasné mantinely průmyslové zóně v Líních

Chceme zmenšení průmyslové zóny, dobré dopravní řešení či kompenzace za veškeré dopady stavby. To jsou jen některé podmínky, které stanovily obce z okolí záložního armádního letiště v Líních u Plzně, kde možná Volkswagen postaví obří továrnu na výrobu baterií do elektroaut. Souhrn všech požadavků by pak kraj měl zahrnout do změn svého územního plánu.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Cvičení letecké záchranky na letišti v Líních, kde by mohla vzniknout gigafactory.

Článek

Dokument se měl projednávat už následující pondělí na zastupitelstvu, ale nakonec na programu nebude. Informaci deníku Právo potvrdil krajský náměstek pro regionální rozvoj, IT a evropské záležitosti Petr Vanka (ANO).

„Ještě nemáme hotové veškeré technické věci. Teď mluvíme o vedení vysokého napětí. Pravidelně se scházíme, aby výsledek byl co nejlepší a starostové dotčených obcí s ním souhlasili,“ řekl Vanka.

Na změny Zásad územního rozvoje (ZÚR) Plzeňského kraje se tedy dostane až příští rok. Zřejmě se kvůli tomu sejde mimořádné zastupitelstvo v lednu či únoru, potvrdil Vanka.

Volkswagen odložil rozhodnutí o gigafactory. Kvůli cenám energií

Ekonomika

Obce z okolí Líní u Plzně jasně definovaly podmínky pro vznik tamější průmyslové zóny.

„Původně měla mít sedm set hektarů, což je velký strašák. Zásadní je zmenšit ji na maximálně dvě stě hektarů. Dalších osmdesát hektarů bude pro stavby typu letecká záchranná služba, hasiči nebo rozvodna elektřiny,“ uvedl starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany).

Neohrožovat klid, pohodu a bezpečí lidí

Důležitým požadavkem je také dopravní napojení, které nebude obyvatele zatěžovat. Zástupci obcí si proto nechali zpracovat návrh od autorizovaného projektanta. Konkrétně jde o sjezd z dálnice, který by neohrozil Novou Ves, a přeložku silnice II/180, jež by nezpůsobila komplikace Červenému Újezdu. Podle Sobotky je řešení dopravy, s nímž přišli, lepší než původní. „Odmítáme, aby stavba ohrozila klid, pohodu a bezpečí obyvatel,“ zdůraznil.

Protože v lokalitě vlastní obce klíčové pozemky pro vybudování gigafactory, stát je chce přesvědčit o směně půdy. „Preferovanou možností narovnání majetku mezi námi a státem je, aby obce po celém obvodu zóny vlastnily zelený pás. To znamená, že pak už bude velmi obtížné průmyslový park rozšířit,“ vysvětlil Sobotka.

Další podmínkou jsou kompenzace pro všechny dotčené obce, ať už v oblasti sociální, vzdělávací, kulturní, či bydlení. „Chceme, aby obce dostaly dostatek prostředků a mohly vybudovat pro nově příchozí zázemí. My můžeme do dvou let postavit v kasárnách tři sta dvacet bytů,“ vyčíslil Sobotka.

FOTO: V Plzni se protestovalo proti stavbě gigafactory. Letci nejsou spokojeni s přístupem vlády

Domácí

Starostové zároveň doporučili, aby stát nabídl pilotům náhradní plochu. Jestliže totiž v Líních obří továrna vznikne, letiště se zruší. Náměstek pro digitalizaci a inovaci ministerstva průmyslu a obchodu Petr Očko nedávno Právu řekl, že s kompenzacemi pro piloty počítají.

Jestliže požadavky do ZÚR hejtmanství nezačlení, mohou obce schvalování dokumentu napadat. Sobotka sdělil, že pokud se strany nedomluví, pravděpodobně nastane vyvlastnění pozemků. „Ale stát si nechce zkazit renomé, a to je hlavní motivace, proč nám zatím snáší modré z nebe,“ uzavřel.

Vláda projekt označila za klíčovou investici ve výši 120 miliard korun. Záměr vybudovat gigafactory jednoznačně podporuje. Volkswagen se měl původně rozhodnout už teď v prosinci, ale verdikt odložil. Vybírá mezi třemi lokalitami, kromě ČR jsou ve hře ještě Polsko a Maďarsko. Obří továrna zaměstná maximálně 4000 lidí, půjde převážně o vysoce kvalifikované pozice. Další asi tisícovka pracovníků by byla v  navazujících dodavatelských službách. Proti projektu opakovaně vystupují piloti, uspořádali už dvě demonstrace, vznikla též petice, kterou podepsalo více než 10 tisíc lidí.

Karvinsko má šanci, Mošnov chce primátor využít jinak

Domácí

Výběr článků

Načítám