Článek
Mezi zpoplatněnými silnicemi překvapivě chybí silnice I/2 mezi Říčany a Kutnou Horou. Kamiony přitom musí platit mýtné na dálnicích D11 a D1, nově přibude silnice z Prahy do Kolína I/12, ale paralelní kutnohorská chybí.
„To je pro kamiony jako pozvánka. Když se pro ně znevýhodní všechny trasy kolem, tak budou jezdit tudy. Silnice přitom vede přímo centry mnoha obcí,“ zlobil se starosta Mukařova Rudolf Semanský (STAN) a upozornil na znepokojivý fakt, že návrh s místními starosty vůbec nikdo neprojednával.
„Od srpna se snažíme dojednat si na ministerstvu dopravy schůzku, ale zatím marně, dělají mrtvého brouka. Ani kraj, ani ministerstvo nám nevysvětlily, proč silnice I/2 vypadla, ministerstvo na naše připomínky vůbec nereagovalo,“ řekl Právu starosta. Podle něj nyní projíždí obcemi několik stovek kamionů denně. „Blíží se to k tisícovce,“ upřesnil Semanský.
Petice požadující uplatnění mýtného i na tomto úseku měla prozatím jen elektronickou podobu. „Podepsalo ji kolem čtyř stovek lidí, což mi přijde málo. Chystáme proto i papírovou podobu petice, vyvěsíme ji v obchodech ve všech obcích, půjdeme s ní do ulic přímo mezi lidi, abychom získali větší podporu. Snad na to pak ministerstvo uslyší,“ doufá starosta Mukařova.
Obdobně jsou na tom další obce na trase, například Vyžlovka, Zásmuky nebo Bečváry. „Samozřejmě i u nás se lidé bojí nárůstu dopravy,“ potvrdila starostka Zásmuk Marta Vaňková, podle níž se i mnozí tamní obyvatelé k petici přidávají. Podle vyjádření středočeského krajského úřadu je rozhodnutí na ministerstvu dopravy, které však zatím nedbalo ani na požadavek kraje.
„Středočeský kraj na základě podnětů starostů obcí v trase silnice I/2 požádal prostřednictvím asociace krajů o zařazení do zpoplatnění i silnice I/2 v celé její délce,“ uvedla mluvčí kraje Helena Frintová. Ministerstvo prozatím alespoň slíbilo, že se na některých úsecích bude měřit intenzita dopravy.
„Předběžná dohoda mezi asociací krajů a ministerstvem dopravy je, že pokud budou dodány aktuální a relevantní údaje o objíždění nového mýtného systému, bude rozšířen k 1. 7. 2020,“ dodala Frintová. Podle ministerstva o zpoplatněných úsecích rozhodla vláda. „Potřebnost případného dodatečného zpoplatnění by muselo prokázat měření nárůstu dopravních intenzit a zájem představitelů samosprávy,“ uvedla mluvčí ministerstva Lenka Rezková.
Kraj dále předpokládá, že na nezpoplatněných úsecích, kde se výrazně zvýší intenzita kamionové dopravy, bude vyznačen zákaz vjezdu tranzitní nákladní dopravy nad 12 tun.
„Nákladní doprava sice nejvíce opotřebovává silnice, avšak její přítomnost na krajských silnicích je nutná, protože jejím prostřednictvím probíhá například zásobování, nelze ji zcela vymýtit,“ upozornila krajská mluvčí.