Hlavní obsah

Obava z robotů je iracionální. Praha schválila, že metro C a D bude mít automatické vlaky

Praha

Pražští zastupitelé ve čtvrtek jasnou většinou potvrdili plán získat pro trasu metra C a budoucí trasu D automatické vlaky bez řidiče. Má jich být celkem 69. Kvůli ceně, která se s provozními náklady do roku 2063 odhaduje na 86 miliard korun, padaly dotazy, z čeho se to bude platit.

Foto: archiv DPP, Novinky

Geologický průzkum metro D

Článek

Zastupitelé na návrh primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) schválili „přípravu společné realizace dopravních systémů“ prvního úseku trasy D a celé trasy C. Vlaky mají být k dispozici v roce 2029 a v následujících letech. „Stejně bychom tu investici provádět museli,“ řekl Hřib, podle něhož „v dnešní době nemá cenu kupovat neautomatizované vlaky“.

Stejně argumentoval jeho předchůdce Adam Scheinherr (Praha sobě). „Současné soupravy metra zkrátka v letech 2034 až 40 dožijí a my musíme chystat náhradu,“ řekl Scheinherr.

„Obava z toho, že vlaky bude řídit robot, je lidsky pochopitelná, ale iracionální,“ uvedl šéf výboru dopravy Martin Sedeke (ODS), podle něhož stroj dělá méně chyb než člověk.

Automatizace linek C a D pražského metra má vyjít na 86 miliard

Domácí

„To si nedovolil ani Bém s Janouškem“

Celková částka se zdála vysoká Ondřeji Prokopovi (ANO). „Praha bude osm dalších volebních období platit miliard korun z městského rozpočtu. To si nedovolil ani Pavel Bém s Romanem Janouškem,“ řekl Prokop, podle něhož nebudou peníze například na dokončení okruhu.

Hřib navrhl, aby se výběrové řízení nezávisle monitorovalo, zmínil například Transparency International. Lucie Vedralová (ANO) se obávala, aby vlaky ve finále nehradili cestující.

I zastupitele Davida Vodrážku (ODS) zajímalo, z čeho se vše zaplatí. Podle něho je třeba diskutovat o ceně jízdného v MHD. Vodrážka navrhl zpracovat dlouhodobý plán financování dopravního podniku, jehož provoz Praha každoročně dotuje více než 20 miliardami korun. Zastupitelé byli pro.

Diskuzi o jízdném by se nebránil ani Scheinherr, výnos z jízdného dnes podle něj pokrývá asi 17 procent nákladů dopravního podniku. „Pokud v městské kase chybí prostředky na tak akutní investice, jako je výstavba škol, stavba metra D nebo okruhu, bude si vedení města muset dobře rozmyslet, kde finance najde,“ dodal Scheinherr.

Třicetimiliardová zakázka na metro D přišla o vítěze

Ekonomika

Výběr článků

Načítám