Hlavní obsah

Oba ostravské mosty opraveny

Právo, Radim Vaculík

Po více než pěti měsících od úplného zavření kvůli hrozícímu zřícení plánuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), že otevře v nejbližších dnech oba problémové nájezdové mosty na dálnici D1 (dříve D47) v Ostravě-Přívoze.

Foto: Aleš Honus, Právo

Problémový most

Článek

Právu to v pondělí potvrdil mluvčí ŘSD Jan Rýdl s tím, že otevření obou nájezdů je naplánováno zhruba do deseti dnů. Ještě před tím se na mostech opět uskuteční zátěžové zkoušky, zda je vše v pořádku.

„Budou uvedeny do úplného provozu včetně nákladních vozidel. Neplánujeme ani žádné omezení rychlosti,“ uvedl Rýdl.

Právo již loni v září jako první informovalo o tom, že oba mosty jsou v tak alarmujícím stavu, že dokonce hrozí jejich zřícení. Nosnost těchto dálničních přivaděčů byla až devětkrát nižší, než by měla být, kvůli vychýlení ložisek se navíc postupně sesouvaly na stranu a ještě do nich zatékala voda z kanalizace vedené uvnitř těchto mostů. ŘSD na ně proto nejprve už počátkem září zakázalo vjezd nákladním autům a pro ta osobní omezilo rychlost na padesátku.

Letos na jaře už ale vedení této státní společnosti rozhodlo o jejich úplném zavření a okamžité opravě havarijního stavu. Koncem května tak už na mosty nevjelo jediné auto.

Opravy za více než 40 miliónů

Obě stavby v hodnotě cca čtyřiceti miliónů za kus jsou přitom jen sedm let staré a v běžném provozu byly fakticky pouze pět roků. I proto na ně ŘSD uplatnilo reklamaci a žádalo, aby mosty opravili jejich zhotovitelé.

Tím je sdružení vedené firmou Eurovia CS, jenže jednání státu s ním ztroskotala, proto ŘSD vypsalo na rekonstrukci mostů výběrové řízení a oprav se tak chopila firma Colas.

Dosavadní investice do rekonstrukce se podle Rýdla pohybuje v rozmezí od čtyřiceti do padesáti miliónů korun. „Tyto peníze samozřejmě budeme žádat po zhotoviteli stavby v rámci reklamace,“ podotkl k tomu Rýdl.

Foto: David Ryneš, Mapy.cz

Problémové mosty v Ostravě - Přívoz

Obě mostní stavby jsou už od předloňského dubna součástí arbitrážních žalob, které vede ŘSD, potažmo stát s Eurovií, protože už tehdy prý na nich byly kritické vady. V rámci sporu žádá po firmě slevu z původní ceny ve výši uhrazených oprav.

„I po té opravě tam nicméně ještě nějaké menší závady zůstávají, ale ty už neohrožují běžný provoz. Jsou ale samozřejmě součástí toho, co vymáháme po Eurovii zároveň s tím, co jsme teď zaplatili za odstranění havarijního stavu, a budeme to na nich nárokovat,“ doplnil mluvčí.

Související články

Výběr článků

Načítám