Článek
Pokud se úprava zákona podaří, školy se zvýšeným počtem dětí ze znevýhodněného rodinného prostředí by mohly dostávat víc peněz.
„Určitě plánuji, že bychom s kolegy předložili pozměňovací návrh. Vyjednáváme o tom s ministerstvem. Jedná se zhruba o 400 škol, které byly podpořeny z Národního plánu obnovy, a ty by dostaly nárok na nějaký koeficient, který by jim zaručoval peníze navíc,“ řekla Novinkám poslankyně Renáta Zajíčková (ODS).
Ministerský návrh zatím počítá s tím, že by školám se zvýšeným počtem socioekonomicky znevýhodněných dětí, nadaných nebo cizinců přibylo financí tak, aby si mohly zajistit pozice asistentů, školních psychologů či speciálních pedagogů. Poslanci by rádi zajistili i místa pro sociální pedagogy, kteří se mnohde už osvědčili.
Školy mají málo psychologů, ministerstvo žádá další finance
Kolik jich školy využívají, není známo, ale z dat z dotačních programů plyne, že zájem o jejich pomoc ve školách roste. V roce 2016 bylo z evropských fondů podpořeno 107 těchto pozic, dva roky to bylo 115 a v roce 2022 už 251.
Podle informací Novinek ministerstvo školství návrh podpoří. „Když to tam poslanci dají ve druhém čtení jako pozměňovací návrh, ministerstvo řekne, že s tím souhlasí,“ uvedl zdroj dobře obeznámený se situací.
Zajíčková připustila, že je třeba ještě vyjasnit, jak by měla být pozice sociálního pedagoga popsána. „Nejedná se totiž o pedagoga. Střetávají se zde dvě úrovně – pedagogická a sociální. Je třeba to přesně definovat,“ uvedla.
Snížení množství malých škol či nová forma školní maturity. Novela navrhuje změny
Odlehčují učitelům i ředitelům
Podle šéfa Asociace sociálních pedagogů Jana Šmída odpovídá současná funkce sociálního pedagoga sociálnímu pracovníkovi.
„Nepotřebují mít pedagogické vzdělání. Samozřejmě každý to má jinak, ale většinou lidé, kteří to pedagogické vzdělání nemají, na to trochu doplácejí při práci se třídou, dynamikou třídy, při preventivních programech a podobně,“ řekl Novinkám.
Místo mobilu diskotéka a skákací panák. Přibývá škol, které zakazují telefony
Práci sociálních pedagogů dotuje téměř ve všech svých školách Praha 7.
„Chceme školy a školky, do kterých se děti těší, které pomáhají dítěti i rodině a ze kterých neutíkají přetížení učitelé a vyhořelí ředitelé. Sociální pedagog je jednou z klíčových systémových podpor, které českým školám chybí a mohou zcela zásadně pomoci dětem, rodinám, pedagogům i ředitelům nejen ve vyloučených lokalitách,“ popsala Novinkám místostarostka Prahy 7 pro školství Hana Šišková (Praha 7 sobě).
V ZŠ a MŠ Tusarova v této městské části mají se sociálním pedagogem dvouletou zkušenost. Nyní zde působí dva.
„Přestože naši učitelé zpočátku přistupovali k této pozici trochu skepticky, časem se ukázalo, kolik práce jim příchodem sociální pedagožky ubylo. Zatímco učitel s žákem řeší pouze oddělené problémy typu neomluvená absence, nevhodné chování, nedostatečný prospěch atd., sociální pedagog může ze své pozice nahlédnout na příčiny těchto jevů. A ty zhusta nalézá v žákově rodině,“ sdělila Novinkám ředitelka školy Monika Nezbedová.