Článek
Za hlavní příčiny nehody Drážní inspekce označila provoz lanovky s odstraněnou automatickou vozovou brzdou korozi tažného lana i zanedbanou údržbu. Při nehodě jedna ze dvou kabin spadla i s průvodčím, jenž zahynul.
České dráhy uvedly, že měly veškerá potřebná povolení, která stvrzovala, že „faktický stav lanové dráhy, a to včetně absence automatické vozové brzdy, odpovídá bezpečnostním požadavkům pro její provoz v souladu s platnou legislativou a všemi obecně závaznými předpisy“.
ČD uvedly, že minimálně od roku 1996 proběhla na lanové dráze na Ještěd řada kontrol ze strany Drážní inspekce, Drážního úřadu i dalších institucí, které prý „nikdy technický stav lanové dráhy nezpochybnily“.
Koroze lana i zanedbaná údržba. Drážní inspekce shrnula důvody tragického pádu lanovky na Ještěd
„Současně tyto kontroly nikdy nekonstatovaly, že by jakýkoliv bezpečnostní prvek chyběl,“ pozastavil se dopravce nad konstatováním inspekce ohledně tragické nehody.
Nic jsme nevěděli, brání se úřad
Toto tvrzení rozporuje dozorující Drážní úřad, který se podle vyjádření mluvčí Pavlíny Strakové o odstranění brzdy dozvěděl až po pádu lanovky. „O tom, že automatická brzda byla neoprávněně odstraněna, jsme se dozvěděli až v průběhu šetření mimořádné události,“ citovala ČTK mluvčí, podle níž předložené revizní zprávy tento fakt nikdy nezmínily. Problém podle ní vznikl již v 70. letech minulého století, přičemž úřad lanovky dozoruje od roku 2005.
Inspekce v závěrech šetření uvedla, že lanovka byla provozována bez prvků zajišťujících automatickou aktivaci vozové brzdy, které „byly v minulosti neoprávněně odstraněny“. Je přitom krajně nepravděpodobné, že by si toho při revizi nikdo nevšiml.
Dopravce se rovněž hájil, že Drážní úřad opakovaně deklaroval správnou a bezchybnou funkci lanové dráhy i její technickou způsobilost.
Podle inspekce neměla lanová dráha adekvátní údržbu a ani schvalování technické způsobilosti k provozu neodpovídalo předpisům.
ČD lanovou dráhu i pozemky pod ní prodaly městu Liberec, který plánuje vybudování nové lanovky.