Článek
Lávka musí být zlikvidována na základě posudků odborníků, kteří odhalili stejné konstrukční vady jako na lávce v pražské Troji, která se sama zřítila loni v zimě.
„Technicky je demolice náročná věc, řeší se například, jak lovit zbořenou lávku z řeky, s takovou prací je u nás v republice pramálo zkušeností. Musíme především zajistit bezpečnost obyvatel, bude se tu pohybovat těžká technika, místo kolem lávky bude uzavřené. Silniční most, který je hlavní tepna přes Nymburk, zůstane průjezdný, ale strážníci budou hlídat všechny příchody ke staveništi a budou i na mostě, aby tam lidé nechodili a nevznikly komplikace,“ upozornil starosta Nymburka Pavel Fojtík (STAN).
Práce začnou kolem 8. hodiny, ale může se stát, že samotné zborcení nastane až po několika hodinách. Okamžik, kdy se lávka zbortí, nedokážeme odhadnout,“ dodal Fojtík.
Staveniště si nyní převzala společnost Strabag. „Lávka je konstrukčně i parametrově stejná jako lávka v Tróji. Hlavní středové pole je dlouhé kolem 100 metrů, celkem je délka lávky kolem 230 metrů. Konstrukci přerušíme na levém břehu za druhým pilířem. Pak po pádu upřesníme další postup,“ uvedl Karel Frankota ze společnosti Strabag.
Pomáhat budou i hasiči. Ti disponují potřebnou těžkou technikou. „Na místo přijedou tři pásové tanky, které budou tahat ze dna řeky zřícenou část lávky,“ potvrdil velitel hasičů Jiří Zima. Posléze také hasiči musí prozkoumat dno, zda na něm nezůstaly nějaké překážky, které by mohly poškodit proplouvající lodě. Po 12. srpnu, kdy by měla být akce ukončena, by mohl být obnoven provoz lodí.
Město Nymburk už plánuje lávku novou. „Je vidět, že se tato soutěž bere jako velmi prestižní věc, přihlásilo se čtrnáct studií či projekčních kanceláří. Zúžili jsme výběr na šest. Na 14. září je naplánovaný výběr vítěze,“ doplnil starosta Fojtík.