Hlavní obsah

NSS: Ministerstvo nemůže bránit vzniku soukromých škol jen proto, že ve státních je místo

Brno

Ministerstvo školství nemůže bránit vzniku nových soukromých škol jen na základě argumentu, že v lokalitě je dostatek volných míst ve státních školách. Verdikt, který může být významný hlavně pro nestátní zařízení nabízející alternativní formy vzdělávání, vynesl Nejvyšší správní soud (NSS).

Foto: Miroslav Homola, Právo

Nejvyšší správní soud v Brně

Článek

Soud verdikt dočasně zpřístupnil na úřední desce. Z rozsudku vyplývá, že kapacity škol v lokalitě jsou sice důležitým aspektem, ale nikoliv jediným. Ministerstvo by mělo zohledňovat také právo na alternativu ve vzdělávání, vůli samospráv nebo zájem rodičů.

„NSS neříká, že ministerstvo je povinno zapsat do rejstříku každou takovou základní školu, jejíž systém výuky není v lokalitě zastoupen. Nemůže však tento aspekt při svém hodnocení zcela pominout,“ stojí v rozsudku.

Starší spor se školou ve Frýdku-Místku

Soud se problematikou zápisu nestátních škol do rejstříku zabýval na základě staršího sporu, který s ministerstvem vedla ScioŠkola Frýdek-Místek. Ministerstvo ji zprvu v roce 2017 do rejstříku odmítlo zapsat s vysvětlením, že základní školy fungující v okruhu osmi kilometrů mají dostatek volných kapacit.

I přes zamítnutí MŠMT bojuje škola za svůj vznik

Věda a školy

Frýdecko-místecká ScioŠkola už v mezičase dosáhla zápisu do rejstříku a zahájila provoz. Rozsudek NSS ale nad rámec konkrétního sporu formuluje obecnější principy. Varuje před takovým výkladem zákona či krajských vzdělávacích záměrů, který by de facto zablokoval vznik nových nestátních škol.

Soud poukázal na to, že obce mají povinnost zajistit dostatek míst ve spádových státních školách.

„Jestliže by tedy mělo zřízení nové nestátní školy záležet jen na kapacitách stávajících škol v blízkém okolí, v důsledku by to mohlo vést k tomu, že správní orgány nepovolí zřídit novou nestátní školu nikdy, neboť kapacity těch státních musejí být vždy dostatečné,“ píše se v rozsudku.

V konkrétním projednávaném případě mělo ministerstvo školství vzít v potaz odlišnou vzdělávací koncepci nové školy oproti těm ostatním, podporu samosprávy a zájem rodičů.

Do soukromých ZŠ chodí oproti roku 2015 dvojnásobek dětí. Roste i zájem o domácí vzdělávání

Věda a školy

Dětské skupiny by mohly zdražit, navrhuje MPSV

Domácí

Výběr článků

Načítám