Článek
Prodloužení metra společně otevřeli premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou (za ANO) a vedením dopravního podniku v nové stanici Nádraží Veleslavín.
Premiér Sobotka při otevření uvedl, že by hlavní město mohlo na dopravní stavby získat i finanční pomoc od státu.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
"Pokud nebude možné z nějakého důvodu použít peníze z EU, pak si myslím, že by měl na další stavby, zejména na metro, přispět státní rozpočet," řekl Sobotka.
V souvislosti s otevřením nových stanic se změní provoz tramvají a autobusů především v Praze 5 a 6. [celá zpráva]
"Věřte mi, že se na vás velice brzy obrátíme," opáčila primátorka Krnáčová.
Prodloužení přišlo na 20 miliard
Stavba prodloužení trasy metra A začala v roce 2010 a stála zhruba 20 miliard korun. Hlavní město na stavbu získalo přibližně sedm miliard z evropských dotací. Na rozšíření trasy A pracovalo 500 dělníků a techniků.
V novém úseku metra vznikly čtyři zastávky - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Podobně jako u některých málo vytížených stanic na lince metra C budou soupravy i v prodlouženém úseku metra A jezdit v omezeném režimu. V některé časy novými stanicemi pojede jen polovina souprav.
Rozvoj trasy metra A | ||
---|---|---|
12. 8. 1978 | Leninova – Náměstí Míru | 7 stanic: Leninova (Dejvická), Hradčanská, Malostranská, Staroměstská, Můstek, Muzeum, Náměstí Míru |
19. 12. 1980 | Náměstí Míru – Želivského | 3 stanice: Jiřího z Poděbrad, Flora, Želivského |
17. 10. 1985 | Želivského – Depo Hostivař | zahájen provoz depa Hostivař (v úseku Strašnická – Depo Hostivař jen levý traťový tunel, pouze manipulační provoz bez cestujících) |
11. 7. 1987 | do provozu uvedena stanice metra Strašnická | nový úsek s cestujícími Želivského – Strašnická |
1. 11. 1987 | zprovozněn pravý traťový tunel Strašnická – Depo Hostivař | (bez cestujících) |
4. 7. 1990 | do provozu uvedena stanice metra Skalka | nový úsek s cestujícími Strašnická – Skalka |
26. 5. 2006 | do provozu uvedena stanice metra Depo Hostivař | nový úsek s cestujícími Skalka – Depo Hostivař |
6. 4. 2015 | Dejvická – Nemocnice Motol | 4 stanice: Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny, Nemocnice Motol |
Zdroj: DPP |
Město oproti původním slibům nepostavilo u nových stanic ani jediné záchytné parkoviště. Kritizují se také chybějící eskalátory z vestibulu na povrch ve stanici Nádraží Veleslavín. Výtah pro rodiče s kočárky či hendikepované osoby zde ovšem je.
Nové stanice metra A se od sebe vizuálně liší. Bořislavka, Nádraží Veleslavín a Petřiny mají na obložení stěn nástupišť různé odstíny červené barvy. Zelenobílá stanice Nemocnice Motol zase na rozdíl od nich leží téměř na povrchu. Její nástupiště má prosklenou střechu a vchází se do něj přímo z ulice.