Hlavní obsah

Nový most přes Orlík testovaly dvě lokomotivy

Červená nad Vltavou

Dvě lokomotivy s vozíkem naloženým panely o celkové váze zhruba 340 tun testovaly ve středu nosnost nového železničního mostu přes vodní nádrž Orlík u Červené nad Vltavou na Písecku. Dynamické zkoušky, které testují rozkmitání konstrukce, budou následovat v dalších dnech. Běžný provoz vlaků má začít 29. listopadu.

Foto: archiv Správa železnic

Nový most přes Orlík u Červené nad Vltavou

Článek

„Zatěžuje se na různých místech mostu, kde se ověřuje jak průhyb konstrukce, tak pokles spodní stavby a zatlačení ložisek. Vše by se mělo vejít do napočítaných tolerancí. Lokomotivy s vozíkem najedou na místo, stojí tam půl hodiny, odjedou a technici provedou měření,“ řekl Milan Špička, vedoucí projektu společnosti Metrostav. I když technici vidí výsledky měření hned, vypracování konečné zprávy potrvá několik dní.

Zatěžkávací zkoušku pro Správu železnic vykonává Experimentální centrum fakulty stavební ČVUT. Technici použili dvě lokomotivy. Dieselová šestinápravová lokomotiva řady 679.1, přezdívaná Sergej, dorazila z muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka a váží okolo 110 tun.

Druhá lokomotiva je parní s označením 475.1, přezdívaná Šlechtična, přijela z Iron Monument Club Plzeň a její hmotnost je okolo 170 tun. Pro zvýšení zatížení přidávají vozík s panely o váze zhruba 60 tun. Zkoušek je celkem osm.

Nový most na Orlíku. S kamerou uvnitř největšího železobetonového oblouku v Česku

Domácí

Ve čtvrtek a v pátek technici provedou ještě dynamickou zatěžovací zkoušku, při které se bude frekvenčním budičem simulovat kmitání mostu a budou se měřit odezvy jednotlivých frekvencí. „Zařízení se připevní ke kolejím a do konstrukce vnese ráz, ta se rozkmitá a pomocí snímačů se sleduje reakce konstrukce,“ dodal Špička.

Nový most o délce 316 metrů má největší železobetonový oblouk v Česku s rozpětím 156 metrů. Nedaleký Podolský most překonává o šest metrů. Nahradil původní most z ocelové konstrukce z roku 1889. Kvůli nevyhovujícímu technickému stavu po něm nemohly jezdit nákladní vlaky a osobní musely jezdit pomaleji. Starý most je hned vedle nového a bourat se nebude kvůli památkové ochraně díla.

Foto: achiv Správa železnic

Po novém mostě se má začít jezdit 29. listopadu.

Stavba nového mostu začala v prosinci 2021, celkové náklady jsou přes 684 milionu korun.

Most je na trati Tábor - Písek, poblíž obce Červená nad Vltavou, jejíž původní část je kvůli přehradě zatopená. Trať vede nad nádrží Orlík. Je to jediný most přes Vltavu na železnici mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Vlaky jezdily z Tábora do Písku přibližně hodinu. Nový most umožní jet vlakům rychlostí 70 kilometrů za hodinu. Cesta mezi Táborem a Pískem se pak zkrátí o šest minut.

Nový kolos nad Orlíkem. Největší železobetonový oblouk v Česku pohledem z dronu

Domácí

Výběr článků

Načítám