Článek
Svým rozpětím nový železobetonový oblouk překonává dosavadního rekordmana, Podolský most, a to o šest metrů. Stavbaři na něj celkem spotřebovali 500 tun ocelové výztuže, přičemž samotná stavba byla velmi složitá. Stavbaři totiž za pomoci dvou padesátitunových vozíků postupovali po jednotlivých úsecích, a to z obou břehů současně.
„Tak složitou letmou betonáž jsem ještě nedělal, a to jsem se osobně podílel i na mostu přes Opárenské údolí,“ uvedl stavbyvedoucí Roman Šimáček ze společnosti TBR Metrostav. „Oblouk se u paty klene pod úhlem téměř 45 stupňů, je dutý a také průchodný. Vede jím komora o výšce 1,5 metru a šířce 3,8 metru. Pracovně jí říkáme duše,“ dodává Šimáček.
Na videu lze vidět ocelová lana, která konstrukci drží. Po dokončení výstavby budou demontována. K tomu by mělo dojít v následujících týdnech a odstraněny budou i betonové pylony, ke kterým jsou lana ukotvena. V extrémech dosahoval náklon pylonů při napínání lan až devět centimetrů.
Nad Orlíkem se klene největší železobetonový oblouk v Česku

V následující fázi stavby budou vybudovány pilíře a bude dokončena nosná konstrukce, ta by měla přímo ležet na železobetonovém oblouku. Celkem se na stavbu spotřebuje až osm tisíc kubíků betonu a přes tisíc tun výztuže. Cena stavby vyjde na více než půl miliardy korun, jejím investorem je Správa železnic.

Stavba mostu nad Orlíkem.
Nově budovaný železniční most se nachází pouhých devět metrů od původního mostu z 19. století, jeho technický stav je ale nevyhovující. Zároveň se na něj vztahuje památková ochrana, k jeho demolici tak v dohledné době pravděpodobně nedojde. V současnosti po ocelovém mostě jezdí sníženou rychlostí pouze osobní vlaky.
Nový most má především urychlit dopravu mezi Táborem a Pískem. S touto tratí se totiž počítá jako s objízdnou trasou během rekonstrukce koridoru z Českých Budějovic.
Stavební práce na mostě začaly už v roce 2021 a v lednu 2022 stavbaři začali budovat základy na obou březích přehrady. V srpnu tohoto roku by měla být dokončena nosná konstrukce. Spuštění zkušebního provozu je naplánováno na listopad. Stavba by měla být kompletně dokončena v létě příštího roku.
Železničnímu mostu v Praze lze prodloužit život, míní britský expert
