Článek
Realita je u vysokoškoláků jiná. Nepochopení látky vede k nezvládnutí zkoušek, k jejich opakování, což ztěžují ještě další hromadící se úkoly. Covid doléhá na psychiku posluchačů více, než jsou si mnozí ochotní přiznat.
Upozorňují na to i pracovníci poradenského centra brněnské Mendelovy univerzity. Podle ministerstva školství vzrůstá počet vysokoškoláků s poruchami učení.
Na odborníky se musí čekat
Loni psychologickou pomoc kvůli tomu vyhledalo přes 1500 z nich, což je o třetinu více než v roce 2019, tedy před pandemií. Společnými jmenovateli jejich potíží jsou deprese a úzkosti. „Řešíme nejen strach z distanční výuky, problémem je i strach ze selhání,“ řekla Veronika Matějková z poradenského centra univerzity.
Hybridní výuka je někdy k zbláznění, říká kantorka
Zdůraznila, že o konzultaci s odborníky mají zájem zástupy studentů. Několik desítek jich čeká na to, až na ně tito výukoví poradci budou mít v zaplněných diářích místo.
Studenti při pohovorech nejčastěji zmiňují v souvislosti s distanční výukou strach. Bojí se, že něco nezvládnou, že prostě nemají dostatek znalostí z online výuky. Někteří k ní mají odpor. Při návštěvě poradenského centra nejprve každý z nich musí vytvořit analýzu sebe sama.
„Znalost sebe sama, tedy toho, jak se vlastně učím já sám a jaké mám schopnosti a možnosti, pak zvyšuje jistotu a psychickou pohodu i ve zkouškovém období,“ dodala Matějková.
Opatření proti covidu ovlivnila vzdělávání i duševní zdraví, upozorňují spolky
Podle odhadů odborníků je v české populaci pět až deset procent lidí s nějakou formou poruchy učení. Psychologové dodávají, že covid, tedy distanční výuka a komplikace s ní spojené, stav některých z nich zhoršil. Rozvinuly se i u studentů s lehkou formou potíží.
Staví se na silných stránkách
Univerzity se jim snaží pomáhat. Například Mendelova univerzita nabízí trénink studijních strategií, tedy nejrůznějších způsobů učení. Za dobu koronakrize se počet jeho účastníků zvýšil čtyřnásobně.
Dalším projektem centra je program Já na to mám! Nabízí všem, a to nejen posluchačům s dyslexií, procvičení těch oblastí, v nichž nejvíce selhávají. Jde o práci s texty, verbální dovednosti, plánování, paměť a prostorovou orientaci.
Inspekce: Doučování se neúčastní 20 procent žáků, kteří to potřebují
„Učíme studenty o učení přemýšlet. Při další práci pak využíváme předností a silných stránek každého studenta individuálně,“ sdělila Matějková.