Hlavní obsah

Nový bodový systém se už asi nestihne

Právo, Adam Kahánek

Roky avizované novele silničního zákona hrozí, že ji vláda do konce současného volebního období neprosadí. Návrh ministerstva dopravy, který počítá se zpřísněním pokut a zjednodušením bodových sazeb, leží před prvním čtením ve Sněmovně už od loňského září.

Foto: Miroslav Homola, Právo

Pokuta není nikdy příjemná, ale podle policistů se hádá či rozčiluje jen málokterý řidič.

Článek

Kvůli koronavirové agendě se ale k němu poslanci ještě nedostali a hrozí tak, že jeho pětileté přípravy nakonec přijdou vniveč.

„Na nadcházející schůzi Sněmovny je v bloku prvních čtení na 15. místě. Naděje ještě je, i když musíme počítat i s variantou, že se do října nestihne projednat ve všech výborech a schválit ve třetím čtení,“ přiznal Právu ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Původně počítal s tím, že zákon začne platit příští rok.

Současný bodový systém se nezměnil 15 let. O jeho úpravu usilovali už Havlíčkovi předchůdci Dan Ťok a Vladimír Kremlík (oba za ANO). Až současný šéf resortu ale poslal zákon do Sněmovny.

Za dopravní přestupky budou nakonec tři bodové sazby

Ekonomika

Hlavní navrhované změny se týkají zjednodušení bodových sazeb. Nyní má každý přestupek svoje ohodnocení na dva až sedm bodů. Nově by to měly být dva, čtyři nebo šest. Zpřísnit se mají postihy za telefonování za volantem, alkohol, vysoké překročení rychlosti nebo ujetí od nehody.

Podle standardních lhůt se to stihnout dá, pokud počítám s tím, že schůze bude ještě i v září
poslanec ANO Martin Kolovratník

Na vybraných úsecích dálnic by mohla platit rychlost 140 km/hod a informace o svém bodovém stavu se řidič dozví přes SMS nebo e-mailem. Pro začínající řidiče by pak první dva roky platila šestibodová hranice pro odebrání řidičského průkazu.

Piráti a STAN ji brzdit nebudou

Podle předsedy podvýboru dopravy Martina Kolovratníka (ANO) jsou šance na projednání novely ještě vyrovnané. „Podle standardních lhůt se to stihnout dá, pokud počítám s tím, že schůze bude ještě i v září,“ řekl Právu. Obává se ale, že opozice bude chtít zákon blokovat.

Například Piráti ale takový záměr nemají. Jejich poslanec a člen dopravního podvýboru Ondřej Polanský Právu potvrdil, že novelu zákona podporují, přičemž stanovisko STAN je obdobné.

„Šance je malá, ale existuje. Novela jde správným směrem: zaměřuje se na recidivisty, bodový systém zjednodušuje a zavádí mírnou digitalizaci v mezích zákona,“ sdělil Polanský.

Dopravní policie chce vyšší pokuty a radary na mýtných branách

AutoMoto

Další člen dopravního podvýboru poslanec ODS Jan Bauer se opřel do hnutí ANO. „Za celých sedm let nebylo schopné připravit smysluplnou novelu a včas ji schválit. Kdyby byl nový bodový systém prioritou, tak už ten zákon máme ve třetím čtení. Proto jsem velmi skeptický, že novela projde celým legislativním procesem,“ kritizoval.

Šéf Besip Tomáš Neřold pokládá novelu za důležitý nástroj k naplňování nové vládní strategie.

„Pokud novela nebude schválena v tomto volebním období, ztratíme zřejmě rok, spíš dva, než návrh znovu projde legislativní přípravou a dostane se až k parlamentnímu projednávání,“ řekl.

Související témata:

Výběr článků

Načítám