Hlavní obsah

Nové zabezpečení bude na celé železnici. Ale až za 19 let

Právo, aka, tov

Na železnici se postupně zavádí nejvyšší zabezpečení ETCS, které dokáže odhalit chybu strojvedoucího např. při ignorování návěstidla a vlak automaticky a bezpečně zastavit. Na osudovém úseku mezi Domažlicemi a výhybnou Radonice u Milavčí ale zatím chybí. Kritika zastaralého systému kontroly provozu na českých železnicích zazněla v souvislosti se středeční srážkou vlaků z německé strany.

Foto: Novinky

Ilustrační foto

Článek

Při středeční ranní srážce mezinárodního vlaku EuroCity z Mnichova do Prahy s osobním vlakem zemřeli tři lidé, další jsou vážně zraněni. Vlaky se srazily na jednokolejné neelektrifikované trati. Ta není vybavena systémem automatického zastavení vlaku v případě, že na kolej vjedou dva vlaky proti sobě. Provoz řídí na dálku dispečer a jízdu povolují návěstidla.

Lukas Iffländer z vedení německého sdružení cestujících Pro Bahn řekl v rozhovoru s bavorskou televizní stanicí BR24, že řada českých tratí je jen minimálně udržována a že je provozována ve značně zjednodušeném režimu.

Systém se zavádí postupně

„Hlavní tah Praha–Mnichov je v úseku Plzeň–Domažlice jednokolejný, bez vlakového zabezpečovače. Čeká jej velká modernizace v podobě elektrizace, částečného zdvoukolejnění a instalace zabezpečovače ETCS do roku 2029,“ potvrdil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Trať v osudném úseku řídí na dálku dispečer z Domažlic.

Systém ETCS se na železnici zavádí postupně. „Aktuálně jím je vybaveno přes 560 km tratí, například Kolín–Břeclav, Český Brod–Praha. Do instalace jsme do letošního roku investovali tři miliardy Kč,“ řekla Právu mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Jenomže celá síť železnic v Česku čítá zhruba 9000 kilometrů a se zavedením ETCS po celé délce se počítá až do roku 2040.

Zabezpečení na lokálkách

Na nejvytíženějších tratích v rámci transevropské dopravní sítě se fungování ETCS předpokládá už o deset let dříve. Pilotním úsekem bude trať z Uničova do Olomouce. Na té bude výhradní provoz vlaků pod dohledem ETCS zahájen za dva roky. Kompletní modernizace celé sítě má vyjít na 90 miliard korun.

Kolik je tam zraněných? Hýbe se! Hasiči zveřejnili první okamžiky po tragické srážce vlaků

Krimi

Kromě modernizace prostřednictvím ETCS se Správa železnic zabývá také zvýšením zabezpečení na regionálních tratích v režimu zjednodušeného řízení D3 (lokální dráhy).

„V celkovém součtu jde o 84 traťových úseků, respektive 1751 km tratí. V loňském roce došlo k jejich rozdělení do tří kategorií podle toho, jakým způsobem se na nich zvýší zabezpečení,“ sdělila mluvčí Friebová.

Je to důsledek stavu českých železnic, hodnotí tragickou srážku vlaků Němci

Zahraniční

Strojvedoucím operujícím na tratích tohoto typu pomohly i České dráhy, které po nehodě u Perninku loni vyvinuly speciální mobilní aplikaci.

Jde i o přejezdy

„Aplikace není zabezpečovací zařízení, ale jedná se o významného pomocníka při provozu na tratích typu D3 bez zabezpečovacího zařízení. Například upozorní strojvedoucího, kde se má spojit s dispečerem,“ vysvětlil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský s tím, že zmíněná trať u Domažlic spadá do kategorie D1, a strojvedoucí tedy aplikaci nepoužívali.

Novela o odpočinku přepracovaných strojvedoucích stále chybí

Domácí

Kromě samotných tratí se modernizují i železniční přejezdy, kterých je v ČR přes 7700. Téměř polovina je zabezpečena pouze výstražnými kříži. „Správa železnic loni zmodernizovala 155 přejezdů za 1,5 miliardy korun. V letošním roce jsou úpravy plánovány na 200 přejezdů, částka přesahuje dvě miliardy,“ dodala pro Právo Friebová.

Co je ETCS
Zkratka pochází z anglického European Train Control System (Evropský vlakový zabezpečovací systém).
Jedná se o zabezpečovací systém, který má být jednotně zaveden v celé EU.
Zabezpečení má vlakovou (jednotka v lokomotivě) a traťovou (systém přímo v kolejišti) část.
ETCS kontinuálně kontroluje provoz, dohlíží mj. na dodržování povolené rychlosti a informuje strojvedoucího, že by měl přibrzdit nebo i zastavit.
Systém případně dokáže automaticky zastavit vlak bez zásahu strojvedoucího.

Výběr článků

Načítám