Článek
Cílem MD je ještě přitvrdit vůči těm, kteří se dopouštějí zvláště nebezpečných přestupků.
„Chceme především trestat piráty silnic a lidi, kteří za volantem nedodržují téměř nic, co se dodržovat má. Naopak z bagatelních přestupků už nechceme dělat vědu,“ zdůrazňuje ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Zásadní změnou je, že místo dosavadních dvou až sedmi bodů budou v novém systému jen dvě kategorie. Šest bodů pro ty nejvážnější přestupky a čtyři pro relativně méně nebezpečné.
Jak vyplývá z tabulky, kterou Právo od MD v úterý získalo, u některých přestupků postih skutečně notně přitvrdí. Například za překročení rychlostního limitu o 50 a více kilometrů v hodině mimo obec a o více než 40 kilometrů v obci má být nově šest místo dosavadních pěti bodů, bloková pokuta 5000 Kč a ve správním řízení sedm až 25 tisíc korun.
„Nepřiměřená rychlost byla loni příčinou 39 procent smrtelných nehod,“ zdůvodňuje to MD.
Z pěti na šest bodů mají také vzrůst postihy jízdy na červenou a ohrožení chodce na přechodu. MD tak reaguje na skutečnost, že loni bylo většinou vinou řidičů usmrceno 113 chodců, o 12 víc než v roce 2017.
Za vjetí na železniční přejezd přes zákaz má být sice nově šest bodů místo sedmi, bloková pokuta bude ale pevně stanovena na 5000 korun a ve správním řízení stoupne z nanejvýš pěti tisíc až na dvacet pět tisíc korun.
Body i za nedodržení bezpečné vzdálenosti
Za držení telefonu při řízení budou čtyři místo dosavadních dvou bodů, bloková pokuta 2500 Kč a ve správním řízení až 10 000 Kč. Nevěnování se řízení bylo totiž loni příčinou pětiny všech dopravních nehod, často právě kvůli telefonování za volantem. Vyslyšeny naopak nebyly požadavky, aby se do bodového postihu zařadilo také kouření.
Příklady navrhovaných změn v sankcích | ||||
---|---|---|---|---|
Přestupek | Současná bloková pokuta | Navržená bloková pokuta | Současná pokuta ve správním řízení | Navržená pokuta ve správním řízení |
Řízení vozidla pod vlivem alkoholu (nad 0,3 promile) nebo návykových látek | - | - | 2500 - 20 000 | 7000 - 25 000 |
Překročení rychlosti o 50 km/h mimo obec a více (o 40 km/h a více v obci) | - | 5000 | 5000 - 10 000 | 7000 - 25 000 |
Vjíždění na železniční přejezd přes zákaz | – | 5000 | 2500 - 5000 | 7000 - 25 000 |
Jízda na červenou – nezastavení na signál nebo pokyn „stůj“ | do 2500 | 5000 | 2500 - 5000 | 7000 - 25 000 |
Dodržování bezpečné vzdálenosti u osobních aut, při rychlosti nad 80 km/h nedodrží odstup alespoň 30 m | - | - | - | 4000 - 10 000 |
Předjíždění vozidla v případech, kdy je to zakázáno | - | 5000 | 5000 - 10 000 | 7000 - 25 000 |
Otáčení se, couvání nebo jízda v protisměru na dálnici | - | 5000 | 5000 - 10 000 | 7000 - 25 000 |
Nově má být do bodového systému zařazeno i nedodržení bezpečné vzdálenosti. Ta má u nákladního auta činit nejméně padesát metrů za před ním jedoucím vozidlem a u osobních aut alespoň třicet metrů. Pokud to řidič poruší, budou mu hrozit čtyři body a pokuta ve správním řízení až 10 000 Kč. Jak přesně budou policisté vzdálenost hlídat, však není zatím úplně jasné. Podle šéfa dopravní policie Tomáše Lercha se bude vycházet ze zahraničních modelů, kde se používají automatizované systémy.
„Netušíme, jestli to bude na samostatných portálech. V zahraničí je to často v kombinaci s nějakým měřičem rychlosti,“ reagoval Lerch na otázku, jak budou systémy vypadat a zda si tato zařízení lze představit například jako sloupy s úsekovými radary. Podle něj se řeší i případný mobilní dohled a preventivní opatření, jako například vodorovné dopravní značení upozorňující na dodržování vzdálenosti.
Příklady navrhovaných změn v bodovém systému | ||
---|---|---|
Přestupek | Současné body | Navržené body |
Řízení vozidla pod vlivem alkoholu (nad 0,3 promile) nebo návykových látek | 7 | 6 |
Překročení rychlosti o 50 km/h mimo obec a více (o 40 km/h a více v obci) | 5 | 6 |
Vjíždění na železniční přejezd přes zákaz | 7 | 6 |
Jízda na červenou – nezastavení na signál nebo pokyn „stůj“ | 5 | 6 |
Dodržování bezpečné vzdálenosti u osobních aut při rychlosti nad 80 km/h, nedodrží odstup alespoň 30 m | - | 4 |
Předjíždění vozidla v případech, kdy je to zakázáno | 7 | 6 |
Otáčení se, couvání nebo jízda v protisměru na dálnici | 7 | 6 |
„Bavíme se o kontrole zejména v úsecích, kde to nedodržení bezpečné vzdálenosti může znamenat vznik dopravní nehody. Bezpečná vzdálenost je vázána zejména k rychlosti, tudíž to lze očekávat na průtazích, dálnicích a obchvatech,“ řekl Právu Lerch s tím, že tato místa se budou ještě vytipovávat.
Řidiče jistě potěší, že za méně závažné přestupky, jako je špatné parkování, zapomenuté doklady či nerozsvícená světla, body v novém systému nebudou. Postih blokovou pokutou se proti nynějšku sníží z až 2000 na maximálně 1500 Kč, policisté to ale nadále budou moci řešit i pouhou domluvou.