Článek
Dodal, že pořízení celé nové letky je otázka deseti let. Nejspíš by šlo o boeingy či airbusy. Celkově by podle armády pořízení nových letounů přineslo každý rok úsporu v řádech desítek miliónů. Současná letadla sovětské výroby jsou totiž v provozu vysoce neekonomická. Návrh také předpokládá, že splácení nových letadel by nemělo přesáhnout miliardu korun ročně.
Kostelka ve při se Svobodou
Kvůli letadlu státní letky se dostali do rozepře Kostelka a ministr zahraničí Cyril Svoboda (KDU-ČSL). Ten svými výroky, že by se měla zrušit vládní letka kvůli stáří a drahotě, rozzlobil šéfa obrany. "Ministr Kostelka je těmi výroky natolik pobouřen, že se to bude řešit pravděpodobně přes premiéra," řekl Právu mluvčí obrany Šticha. Svoboda v reakci na článek v Právu uvedl, že cesta do Austrálie, kterou před nedávnem absolvoval, se prodražila hlavně kvůli starému letadlu vládní letky. "Já reaguji na to, že jsem byl v Právu označen za nejdražšího vládního cestovatele a bylo řečeno, že moje cesta stála 11 miliónů, a tak jsem se ozval, protože ten let stál 9 miliónů," řekl Právu Svoboda.
Dodal, že Tu-154, kterým do Austrálie letěla jeho delegace, je sice nejrychlejší, ale má čtyřikrát větší spotřebu než jiná letadla, přičemž to letadlo je pro 150 lidí. "Když letí někam delegace o 20 lidech, tak veze s sebou i tuny šrotu," podotkl Svoboda. Kostelkovi hlavně vadil Svobodův výrok v médiích, že by chtěl vládní letku zrušit. "To, co řekl pan ministr Svoboda, že jsme nějak domluveni zrušit vládní letku, není vůbec pravda," uvedl.
VARIANTY MODERNIZACE VLÁDNÍ LETKY
Pokud se ve státním rozpočtu najde 7 miliard, chtěla by obrana pořídit:
- dva letouny s kapacitou do 150 osob
- dva letouny do 50 osob
- dva letouny do 30 osob
- tři vrtulníky pro 20 osob
Za 5 miliard by armáda koupila:
- dva letouny do 150 osob
- dva letouny do 30 osob
- dva vrtulníky pro 20 osob
Minimální varianta by podle obrany znamenala výrazné omezení letů ústavních činitelů.
Ministrovi obrany se nelíbí ani výroky, že cesta do Austrálie vládní letkou byla příliš drahá: "Mám podklady, že kdyby používal jinou společnost, byla by mnohem dražší." Cesta do Austrálie se podle něj prodražila také kvůli Svobodovu požadavku, aby se zpáteční cesta odbyla bez přistání, pročež se musela vzít druhá posádka. Podle mluvčího Štichy je vládní letka ve skutečnosti armádní dopravní letectvo a prvotně slouží potřebám ozbrojených sil. "Její letadla jsou využívána především k přepravě vojáků a materiálu do zahraničních misí, ústavní činitele máme navíc," uvedl Šticha.