Hlavní obsah

Nová trolejbusová linka v Praze měla fungovat od jara. Na vozy se ale stále čeká

Praha

Už zhruba tři měsíce měli cestující v Praze mezi Palmovkou a Miškovicemi jezdit novou trolejbusovou linkou 58. Kvůli zpoždění dodávky vysoutěžených vozů se tak ale stále neděje a pražský dopravní podnik (DPP) zatím neví, kdy se tak stane.

Foto: SOR Libchavy, .

Trolejbus SOR TNS 18

Článek

Patnáct kloubových bateriových trolejbusů SOR TNS 18 za 220,4 milionu korun vysoutěžil dopravní podnik na začátku loňského roku a výrobce SOR Libchavy měl 14 měsíců na dodání vozů. Termín uplynul 16. dubna a následně plánoval DPP vozy vyslat na již připravenou elektrifikovanou trasu nové linky 58 mezi Palmovkou, Čakovicemi a Miškovicemi, která nahradí autobusovou linku 140. Zatím se tak ale nestalo.

„Přesné datum, kdy budou trolejbusy dodány, nám výrobce zatím nesdělil. Ujistil nás nicméně, že se bude snažit, aby všech 15 vozidel bylo dodáno co nejdříve,“ sdělil Novinkám vedoucí odboru komunikace DPP Daniel Šabík.

Zpoždění podle dřívějšího vyjádření podniku nastalo v rámci subdodavatelského řetězce kvůli nedostatku některých elektronických součástek a čipů v důsledku pandemie covidu 19 a probíhající války na Ukrajině.

Praha spustí novou trolejbusovou linku na jaře. Vyjde na půl miliardy

Domácí

Poslední součástky, u nichž se musel náš partner potýkat s jednostranným prodloužením dodacích lhůt o několik měsíců, byly doručeny začátkem letošního roku. V této krizové situaci musel subdodavatel elektrické výzbroje uzpůsobovat organizaci své výroby tak, aby byl proces co nejefektivnější, i za cenu toho, že montáž jednotlivých bloků tzv. statického měniče probíhá až dodatečně na jinak kompletních vozidlech u výrobce,“ uvedl k tomu v polovině dubna v tiskové zprávě DPP jednatel a obchodní ředitel SOR Libchavy Filip Murgaš.

Společnosti mezitím od 16. dubna až do dodání trolejbusů nabíhá smluvní pokuta „ve výši 0,5 procenta z ceny každého trolejbusu bez DPH za první den prodlení a následně ve výši 0,1 % z ceny každého trolejbusu bez DPH, a to za každý i započatý kalendářní den a případ prodlení“.

Danou trasu tak doposud pokrývají dosluhující dieslové autobusy, které plánuje DPP vyřadit. Na části linky 58 mezi Letňany a Čakovicemi prozatím jezdí v rámci zkušebního provozu o víkendech jediný trolejbus Škoda 36Tr T City dlouhodobě zapůjčený z Hradce Králové. Podnik jej podle mluvčí DPP Anety Řehkové využívá také ke školení řidičů.

S ohledem na snižování emisí a energetickou náročnost veřejné dopravy v současnosti pražský dopravní podnik buduje také trolejbusovou trať z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla za 354,5 milionu korun. Bateriové trolejbusy by měly na nově elektrifikovanou linku 119 obsluhovanou v současnosti autobusy vyjet v prvním čtvrtletí příštího roku.

Podle Řehkové nyní také DPP posuzuje a vyhodnocuje v říjnu loňského roku vyhlášený tendr na nákup až 70 nízkopodlažních trolejbusů. Předpokládaná hodnota zakázky je 1,176 miliardy korun. Nakoupené bateriové vozy by měly nahradit v budoucnu autobusy na linkách 131, 137, 176, 191 a 201.

Za ním jen pára. V pražské MHD začal jezdit autobus na vodík

Domácí

Výběr článků

Načítám