Článek
Stavba úseku by měla vyjít na několik desítek miliard korun a město by na ni chtělo využít i peníze z evropských dotací. Hotov by měl být v roce 2022.
Původně mělo být postaveno metro jezdící se strojvůdcem, náklady byly odhadovány na necelých 30 miliard. Rozhodla o tom rada pod vedením tehdejšího primátora Tomáše Hudečka (tehdy TOP 09).
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Nynější vedení města ale schválilo změnu záměru, kdy Praha začne stavět tzv. bezobslužné metro. Důvodem je, že náklady na stavbu budou vyšší, nižší však budou následné provozní náklady.
„Vrátili jsme se k původním plánům na bezobslužný provoz, je to směr, kterým chceme stavbu vést,“ řekl již minulý týden generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš.
Stavba začne za tři roky
Metro D spojí centrum s jižní částí města. V další fázi by se z Pankráce mělo stavět dále do centra. Náklady na stavbu z náměstí Míru, kam bude prodlouženo z Pankráce, do Písnice včetně výkupu pozemků překročí 50 miliard korun. Stavět se podle projektantů začne za tři roky a práce potrvají pět až šest let.
Na novou linku metra D chce vedení města žádat vládu o finanční podporu. Chystá se využít i prostředky z EU. Pro cestující se nedávno otevřely nové stanice metra A do Motola za zhruba 20 miliard korun.
Nová linka by měla zásadně zlepšit cestování pro obyvatele v části jižní oblasti města, kteří jsou nyní odkázáni na autobusy. Ulevit by měla rovněž stanici Kačerov a po prodloužení na náměstí Míru by rovněž představovala záložní variantu pro případnou rekonstrukci Nuselského mostu, jehož tubusem je vedena nejvytíženější trasa C.
Neufinancovatelné, tvrdí ODS
Záměr kritizuje opoziční ODS, podle jejího pražského předsedy Filipa Humplíka město na schválenou variantu nemá peníze. „Nemůžeme souhlasit s megalomanskou podobou projektu, který z původně plánovaných 35 miliard narostl na 50 miliard. Taková investice se začíná jevit jako nereálná a městským rozpočtem neufinancovatelná,“ uvedl Humplík.
Praha by podle ODS měla nejdřív postavit úsek Pankrác–Nové Dvory a konečnou Depo Písnice by měla stavět až poté, co zjistí, zda bude využívána.