Hlavní obsah

Nová svodidla na D1 nezadrží kamióny ani autobusy

Novinky, Ondřej Kořínek

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se rozhodlo na plánovanou první etapu rekonstrukce dálnice D1 použít méně bezpečný druh středových svodidel, než je podle odborníků vhodné. Podle uznávaného odborníka na silniční záchytné systémy Františka Juráně zamýšlená svodidla, které chce ŘSD instalovat, nezadrží větší autobusy ani kamióny proti vjetí do protisměru.

Foto: Milan Malíček, Právo

Na části rekonstruované dálnice mají být málo bezpečná svodidla

Článek

Středová svodidla jsou důležitým bezpečnostním prvkem všech rychlostních komunikací a dálnic. Mají za úkol zvýšit bezpečnost řidičů a to hlavně před střetem s vozidlem jedoucím v protisměru. Svodidlo se má po nárazu vozidla prohnout a vůz zadržet.

Běžná svodidla u silnic a prozatím také u části českých dálnic mají podle technických norem označení N1 a N2 a jsou schopna zadržet pouze osobní vozidlo. Následují kvalitnější svodidla označovaná H1, H2, H3 a H4, které je schopné zadržet i kamión o hmotnosti 38 tun.

Nejodolnější svodidla také znamenají největší náklady. U většiny silnic v EU tyto svodidla neuvidíte. ŘSD naplánovalo v projektu první etapy opravy dálnice D1 použít svodidla typu H2. Tento typ ale nezadrží kamión a také větší autobusy, které používá například společnost Student Agency. V následujících dvou etapách pak použití typu H3. Silničáři se odkazují na neschválenou revizi technických podmínek, kvůli které nemohou již nyní použít vyšší typ.

„Revize předpisů ještě nebyla schválena a vzhledem k probíhajícímu výběrovému řízení na I. etapu nelze zatím změnu úrovně na H3 zapracovat i do projektu I. etapy,“ řekla Novinkám mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Ve výsledku by to znamenalo, že rekonstruovaná dálnice, kde se počítá s investicí až 28 miliardy, bude mít různě (ne)bezpečné úseky a tím i zbytečný hazard s životy řidičů. František Juráň nabízí řešení, které zvolili v Rakousku. „Ministerstvo dopravy nebo ŘSD vydá nařízení, že v souladu s již projednanou revizí technických předpisů TP 114 a z důvodu zajištění jednotné úrovně zadržení na celé dálnici D1, se do středního dělicího pásu budou osazovat svodidla úrovně zadržení nejméně H3 a to i v úsecích již vyprojektovaných“.

Upozornil také, že svodidla se osazují na dobu 30 let. Navýšení rozpočtu by znamenalo investici 75 – 100 miliónů korun na 50 kilometrů. Zvýšení investice je také možným důvodem, proč ŘSD odmítá použití bezpečnějších svodidel.

V první etapě se budou opravovat úseky dálnice D1 Šternov–Psáře, Loket–Hořice, Větrný Jeníkov–Jihlava a Lhotka–Velká Bíteš. Celkem jde o asi tři desítky kilometrů.

Související články

D1 se bude rekonstruovat až v příštím roce

Páteřní dálnice D1 se nezačne opravovat v tomto roce. V pondělí zveřejní Ředitelství silnic a dálnic nové podmínky soutěže pro firmy, které se do ní mohou...

Výběr článků

Načítám