Hlavní obsah

Nová komora Baťova kanálu už má pětitunová vrata, osadil je jeřáb

Poprvé po 90 letech se na Baťově kanálu staví nová plavební komora v Rohatci. Díky ní se lodě dostanou až do Hodonína. Jeřáb osadil v úterý pětitunová vrata. Práce za 340 milionů mají skončit v roce 2026 a díky nim se trasa prodlouží o sedm kilometrů.

Osazování pětitunových vrat na nové plavební komoře na Baťově kanálu v RohatciVideo: Lenka Horáková, Novinky

Článek

Horní vrata tvoří levá a pravá část, každá měří tři na čtyři metry a váží 2,7 tuny. „Osazovat proto musíme pomocí mobilního padesátitunového jeřábu,“ uvedl vedoucí projektu Lubomír Mik ze stavební firmy Metrostav DIZ.

Napouštění odtokovým kanálem

Podle něj je zajímavostí, že vrata jako u jiných plavebních komor nemají uzávěry na napouštění vody. „Dochází jimi k napouštění plavební komory. Tady to není, protože by to trvalo moc dlouho. Napouštění proto bude probíhat velkokapacitním odtokovým kanálem. Tím bude rychlejší i proplavení lodí,“ řekl Mik.

Foto: Lenka Horáková

Vrata zvedal padesátitunový jeřáb.

Baťův kanál vznikl v roce 1938 a vede z Otrokovic do slovenské Skalice. „V současné době plavba končí ve Skalici na slovenské a v Sudoměřicích na druhé straně. Zde byl postavený jez, který drží hladinu až po zdymadlo v Petrově. Ale dál do Hodonína nebylo možné přes tento jez nikdy plout. Když se provoz obnovoval, byla to poslední překážka, aby se lodě dostaly do Hodonína,“ přiblížil mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Foto: Lenka Horáková

Usazení vrat pomocí jeřábu

Kanál se prodlouží o sedm kilometrů

Z Hodonína do Rohatce je rekreační plavba. Tento úsek se tedy na stávající trať napojí díky nové plavební komoře, která umožní překonat výškový rozdíl hladiny 2,7 metru. Trasa se tak prodlouží o sedm kilometrů. „Dnes je splavnost Baťova kanálu 53 kilometrů. Úsek, který stavíme, je necelý kilometr. Zbývajících šest kilometrů je na řece Moravě právě do Hodonína,“ řekl Bukovský.

Foto: Lenka Horáková

Hmotnost dvoukřídlých vrat přesahuje pět tun.

V současnosti je na Baťově kanále 13 plavebních komor. Nová by měla být hotová pro plavební sezónu v roce 2026. „Celý příští rok tedy ještě budou probíhat práce, ale budou to zejména montáže technologií,“ dodal Bukovský s tím, že se zároveň na severní straně kanálu projektuje plavební komora vedle jezu v Bělově u Otrokovic. „Tím se trasa prodlouží o více než deset kilometrů do centra Kroměříže, takže bychom pak měli mít kolem 70 kilometrů vodní cesty,“ dodal Bukovský.

Loď narážející do stromu i kontroverzní socha psů. Baťův kanál lákal na novinky

Cestování

Výběr článků

Načítám