Článek
Horní vrata tvoří levá a pravá část, každá měří tři na čtyři metry a váží 2,7 tuny. „Osazovat proto musíme pomocí mobilního padesátitunového jeřábu,“ uvedl vedoucí projektu Lubomír Mik ze stavební firmy Metrostav DIZ.
Napouštění odtokovým kanálem
Podle něj je zajímavostí, že vrata jako u jiných plavebních komor nemají uzávěry na napouštění vody. „Dochází jimi k napouštění plavební komory. Tady to není, protože by to trvalo moc dlouho. Napouštění proto bude probíhat velkokapacitním odtokovým kanálem. Tím bude rychlejší i proplavení lodí,“ řekl Mik.
Baťův kanál vznikl v roce 1938 a vede z Otrokovic do slovenské Skalice. „V současné době plavba končí ve Skalici na slovenské a v Sudoměřicích na druhé straně. Zde byl postavený jez, který drží hladinu až po zdymadlo v Petrově. Ale dál do Hodonína nebylo možné přes tento jez nikdy plout. Když se provoz obnovoval, byla to poslední překážka, aby se lodě dostaly do Hodonína,“ přiblížil mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.
Kanál se prodlouží o sedm kilometrů
Z Hodonína do Rohatce je rekreační plavba. Tento úsek se tedy na stávající trať napojí díky nové plavební komoře, která umožní překonat výškový rozdíl hladiny 2,7 metru. Trasa se tak prodlouží o sedm kilometrů. „Dnes je splavnost Baťova kanálu 53 kilometrů. Úsek, který stavíme, je necelý kilometr. Zbývajících šest kilometrů je na řece Moravě právě do Hodonína,“ řekl Bukovský.
V současnosti je na Baťově kanále 13 plavebních komor. Nová by měla být hotová pro plavební sezónu v roce 2026. „Celý příští rok tedy ještě budou probíhat práce, ale budou to zejména montáže technologií,“ dodal Bukovský s tím, že se zároveň na severní straně kanálu projektuje plavební komora vedle jezu v Bělově u Otrokovic. „Tím se trasa prodlouží o více než deset kilometrů do centra Kroměříže, takže bychom pak měli mít kolem 70 kilometrů vodní cesty,“ dodal Bukovský.