Článek
„Co se týká dostavby 32 kilometrů D4, letos proběhlo především vytyčení celé trasy, došlo k odstranění lesní i mimolesní zeleně, proběhl archeologický a pyrotechnický průzkum, instalovány byly zábrany pro obojživelníky. Kde to už bylo možné, zahájili jsme skrývky ornice, došlo k vytyčení inženýrských sítí,“ popsala Právu mluvčí Eurovie Iveta Štočková.
Archeologové odhalili v jihočeské trase D4 pravěká sídliště a hroby. Výzkum i stavba pokračují
„Provedli jsme všechny nutné přípravné práce, tak abychom na jaře mohli naplno rozvinout stavební činnost,“ dodala. Štočková připomněla, že součástí prací je i oprava 16 kilometrů stávajících úseků D4, kdy příští rok se opraví dva stanovené úseky ze čtyř. Opravné práce budou probíhat postupně za provozu, půjde například o úsek Mirotice–Třebkov.
Před stavbou nových úseků se v příštím roce také vybudují objízdné komunikace tam, kde budou zapotřebí kvůli vedení provozu. „Zahájíme zemní práce, provedeme sanace podloží a zahájíme stavbu základů nových mostů,“ dodala mluvčí.
Elektronické dálniční známky fungují rok, řidiči zaplatili přes 5 miliard
Dálnice má být podle smlouvy se státem dokončena v roce 2024. Následně ji bude čtvrt století provozovat konsorcium Via Salis a stát ji bude postupně splácet.
Jak Právo již v létě upozornilo, pro podloží dálnice by mohl být použit odvalový materiál po těžbě radioaktivního uranu z příbramských hald. To kvůli obavám z možných dopadů na zdraví kritizovala nynější místopředsedkyně Sněmovny Věra Kovářová (STAN). Via Salis materiál stále analyzuje a podle vyjádření mluvčí Daniely Pedret dosud nerozhodla, zda jej nakonec použije, nebo nikoli.