Hlavní obsah

NKÚ: Stát přišel zrušením EET o nástroj k prověřování daňových úniků

Zrušením elektronické evidence tržeb (EET) v lednu 2023 ztratil stát jeden z nástrojů k prověřování možných daňových úniků. Konstatoval to Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), který se zabýval opatřeními zaměřenými na výběr DPH.

Foto: Libor Zavoral, ČTK

Na snímku jedna z prvních účtenek vystavených v kavárně z pokladny EET

Článek

Podle dat kontrolorů se na základě dat z EET podařilo Finanční správě v letech 2017 až 2019 doměřit na daních z příjmů a DPH 658 milionů korun, přičemž na DPH připadlo téměř 185 milionů.

„Z pohledu DPH byla EET navíc prostředkem pro účinnější a administrativně jednodušší odhalení daňových subjektů, které překročily limit pro povinnou registraci k DPH, ale neregistrovaly se,“ konstatoval NKÚ.

K DPH se v letech 2017 až 2022 zaregistrovalo 7167 daňových subjektů, které překročily zákonný limit. V období let 2017 až 2019 se ročně zaregistrovalo v průměru 2076 subjektů, zatímco v minulosti se ročně takto registrovalo pod 70 subjektů. „Po pozastavení EET došlo v letech 2021 a 2022 k poklesu nových registrací k DPH dokonce jen na přibližně 20 ročně,“ uvedl NKÚ k dopadům zrušení.

Schillerová: Když nás lidi zvolí, vrátíme EET. A modernější

PoliTalk

Anketa

Jak zpětně hodnotíte zrušení EET?
Je to správně
16,6 %
Je to špatně
80,5 %
Nemám jednoznačný názor
1,6 %
Je mi to jedno
1,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 13104 čtenářů.

Ministerstvo ke zprávě NKÚ uvedlo, že bylo již předem jasné, že zrušením ETT přijde stát o jeden z kontrolních nástrojů, přesto se podle resortu jednalo o efektivní krok. Na zavedení a provoz bylo v letech 2015 až 2023 vynaloženo 2,24 miliardy korun a dlouhodobě by se podle resortu přínos EET blížil nule mimo jiné kvůli poklesu hotovostních transakcí.

Prověřování NKÚ se zaměřilo rovněž na kontrolní hlášení, skrze nějž Finanční správa v průběhu šesti let (2016-2022) odhalila přes 10 milionů rizikových transakcí a doměřila 10,8 miliardy korun na DPH. Nejčastěji se jednalo o neoprávněné uplatnění odpočtu DPH z fiktivních faktur, případně neprokázání, že by nakoupené zboží či služby byly využity podnikateli pro jejich ekonomickou činnost.

Jak fungovalo EET

Elektronická evidence tržeb (EET) představovala systém komunikace mezi Finanční správou České republiky na jedné straně a podnikateli a živnostníky na straně druhé. Každá platba byla evidována v centrálním úložišti a zákazník dostal od prodejce účtenku s unikátním kódem.

Systém fungoval tak, že nejdéle při uskutečnění tržby odeslal obchodník datovou zprávu na server Finanční správy, kde se informace uložila. Následně se vygeneroval kód. Ten byl okamžitě odeslán zpět prodejci, který jej vytisknul na účtenku. Tu předal zákazníkovi. Celý proces neměl trvat déle než dvě vteřiny.

Nepřehlednost, byrokracie a neefektivita, shrnul NKÚ dotace ministerstva kultury

Domácí

Výběr článků

Načítám