Článek
Úřad prověřil programy přidělované na zlepšení kvality ovzduší v letech 2015 až 2017, celkem za téměř 15 miliard korun.
„Kvalita ovzduší se v kontrolovaných letech nezlepšila. U některých hlavních znečišťujících látek se navíc dlouhodobě překračují zákonem stanovené limity. Hrozí tak, že se ČR nepodaří do roku 2020 splnit imisní limity, které si sama opakovaně stanovila,” uvedl mluvčí NKÚ Václav Kešner.
Ze 23 opatření pro zlepšení ovzduší, které má stát ve svých prioritách, nebylo do konce prověrky NKÚ v září 2018 splněno sedm. Týká se to například podpory urychlení obměny osobních aut v republice, podpory využívání alternativních pohonů v silniční nákladní dopravě snížením silniční daně nebo snížení podílu pevných fosilních paliv v lokálním domácím vytápění.
Ministerstvo životního prostředí (MŽP) v tiskovém prohlášení popřelo, že by hrozilo nesplnění limitů škodlivin a že je kontrola dotací nedostatečná. „MŽP aktuálně v rámci probíhající aktualizace Národního programu snižování emisí připravuje dodatečná opatření pro zlepšení kvality ovzduší v ČR, která nahradí efekt těch, která se dosud nepodařilo zrealizovat," uvedl resort v reakci na zprávu NKÚ.
Kotlů se vyměnilo 10 procent
Například na dotace z operačního programu životního prostřední na výměnu zastaralých kotlů za nízkoimisní zdroje vytápění vyčlenilo MŽP v kontrolovaných letech 6,4 miliardy korun. „Podařilo se ale vyměnit jen přes 57 tisíc kotlů, což je 10 procent z celkového počtu v ČR. Ke zlepšení tak patrně dojde až po roce 2022, kdy budou zastaralé kotle už zakázané,” stojí ve zprávě úřadu.
U dalších šesti opatření pak podle NKÚ hrozí, že nebudou včas a v předpokládaném rozsahu splněna. Mezi těmito opatřeními je třeba přesun nákladní dopravy ze silnic na železnici či snížení spotřeby energie. Ohrožena jsou i opatření pro výstavbu páteřní sítě silnic pro automobilovou dopravu nebo prioritní výstavbu obchvatů měst a obcí a s tím spojená možnost zavádění nízkoemisních zón ve městech, kam by měla omezený přístup auta vypouštějící větší množství emisí.