Hlavní obsah

NKÚ: Propagace fondů EU stála čtvrt miliardy, povědomí ale nezvýšila

Praha
Aktualizováno

Propagace evropských fondů, projektů a operačních programů stála stovky miliónů korun, ale povědomí veřejnosti o pomoci z Evropské unie nevzrostlo. Uvedl to v pondělí Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Peníze na propagaci vynaložily ministerstvo školství, ministerstvo práce a sociálních věcí a Regionální rada regionu soudržnosti Střední Čechy.

Foto: Milan Malíček, Právo

Nejvyšší kontrolní úřad

Článek

Kontroloři se zaměřili na mediální a propagační projekty a kampaně za téměř 250 miliónů korun financované prostřednictvím čtyř operačních programů v letech 2008 až 2015.

To, že se povědomí o Evropské unii, operačních programech i konkrétních podpořených projektech nezvýšilo, vyplývá podle NKÚ z průzkumů a hodnoticích zpráv o dopadu těchto aktivit. "Řadu z nich si nechala zpracovat sama kontrolovaná ministerstva," uvedli kontroloři.

Například z několika průzkumů z prosince 2013 vyplývá, že povědomí o existenci fondů zůstávalo od roku 2011 na stejné úrovni. Jak v roce 2011, tak o dva roky později vědělo o fondech EU zhruba 74 procent obyvatel ČR. V případě operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace povědomí kleslo. Proti roku 2011 si v roce 2013 také méně lidí myslelo, že informace o evropských fondech jsou jasné, srozumitelné, konkrétní a přesné. "A to navzdory tomu, že se do propagace investovalo tolik peněz," poznamenal NKÚ.

Informovat o penězích z EU? Spíš je hlavně vyčerpat

Z kontrolovaných peněz vynaložených na publicitu se nejvíce utratilo za televizní a rozhlasové spoty, které propagovaly projekty financované z kontrolovaných evropských fondů. Tyto spoty za 138 miliónů korun ale podle NKÚ neobsahovaly žádné informace o tom, kolik se za úspěšné projekty zaplatilo. Často chyběly také informace o tom, že úspěšné projekty spolufinancovala ČR ze svého rozpočtu.

V případě operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace vysílaly televize a rádia většinu spotů až těsně před ukončením operačního programu, což evokuje spíše potřebu vyčerpat evropské peníze než průběžně informovat o jejich přínosech, upozornil kontrolní úřad.

Nedostatky kontroloři našli i při přípravě mediálních kampaní. Při schvalování konkrétních projektů kontrolovaná ministerstva ani regionální rada nehodnotily, jestli jsou rozpočty na mediální kampaně a další projekty přiměřené.

V řadě případů Nejvyššímu kontrolnímu úřadu ani nevysvětlily, jak v projektech stanovily předpokládanou hodnotu veřejné zakázky. "To je přitom důležité už jen proto, aby bylo možné vyhodnotit, jestli i ta nejlevnější nabídka není ve skutečnosti předražená," uvedl NKÚ.

Výběr článků

Načítám