Článek
NKÚ prověřoval, jak obce v letech 2014 až 2023 naložily s dotacemi za 9,5 miliardy korun, a jeho zjištění je neradostné. Množství a závažnost nedostatků podle něj dokládá špatné fungování systému, který trpí přemírou byrokracie a zároveň příjemce dotace nijak nemotivuje k účelnému vynaložení peněz.
Příspěvek ze strany státu, který dosahuje 85 až 95 procent, vede podle NKÚ mimo jiné k tomu, že obce rekonstruují chodníky, které to nepotřebují. Ministerstva dopravy a místního rozvoje netuší, jakých cílů chtějí za využití podpory dosáhnout, ani nekontrolují, co bylo skutečně dosaženo.
Podle stanoviska ministerstva dopravy je špatné fungování systému „subjektivním názorem kontrolorů“ a poskytovatelé dotací mají přehled o přínosu staveb.
NKÚ: Česko od EU dostalo bilion. Velkou část prošustrovalo
Resort se ústy mluvčího Františka Jemelky ohradil i proti výše zveřejněným snímkům. „První obrázek je věcí údržby a majitele komunikace (obce); druhý obrázek je věcí vymáhání práva ze strany obecní nebo státní policie,“ dodal na vysvětlenou.
Lhůta prodloužena 16krát
„Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) například prodloužil příjemci podpory lhůtu pro předložení závěrečného vyhodnocení akce z let 2014 až 2015 za téměř šest milionů korun celkem 16krát. Příjemce zprávu předložil až v době kontroly NKÚ v červnu 2024 a SFDI ji do ukončení kontroly neschválil. Ještě devět let po ukončení zůstává projekt nevyhodnocen,“ popsal NKÚ jeden z nejkřiklavějších případů.
Při šetření v dané obci pak bylo zjištěno, že stav chodníků se sice zlepšil, leč bez vlivu na bezpečnost chodců a bez toho, aby došlo k odstranění problematických míst.
Poskytovatelům dotací NKÚ vyčetl, že projekty k podpoře vybírali na základě informací z žádostí, aniž by jejich pravdivost ověřovali.
„Žadatelé přitom často hodnotili výchozí stav přehnaně negativně a naopak zveličovali přínosy projektů,“ poukázali kontroloři na zjevné nepravdy.
Výsledky kontroly jednotlivých projektů NKÚ zveřejnil.
„Jsme přesvědčeni, že finanční podpora ze strany státu má prostředky obcí na tuto oblast jen doplňovat, nikoliv je nahrazovat,“ konstatoval člen NKÚ Jan Kinšt, který kontrolu vedl.
Kontroly nemohou být příliš podrobné
Ministerstvo dopravy kontrovalo tím, že zatímco NKÚ se půl roku zabýval 23 projekty, SFDI obdrží za rok kolem 350 žádostí, z nichž je 50 až 60 procent realizováno.
„Pokud by SFDI mělo kontrolovat stejně podrobně jako NKÚ, došlo by k zásadnímu oddálení všech staveb a naprosto nepřiměřenému nárůstu administrativy i počtu potřebných pracovníků a bez hmatatelného dopadu na efektivitu vynakládaných prostředků,“ shrnul mluvčí, podle něhož je na celém procesu nejsložitější vydání stavebního povolení, nikoliv zpracování žádosti.