Článek
Podle kontrolorů mělo Česko pomalý start, který provázely pokusy o dotační podvody. Následně se sice systém podařilo vyladit, chybí ale strategie, čeho chce Česko za evropské peníze docílit.
„Dotace jsou rozmělňovány do množství projektů s nízkou přidanou hodnotou. Dynamika přibližování České republiky k průměru Evropské unie se ve srovnání s některými státy, které přistoupily do EU také v roce 2004, zpomalila,“ stojí v tiskové zprávě, kterou NKÚ k tématu zveřejnil.
Podle prezidenta NKÚ Miloslava Kaly podstata problému tkví právě v tom, že Česko neučinilo strategické rozhodnutí, kam chce dojít. „Bez zadání konkrétních cílů a bez důkladné kontroly jejich naplňování se neposuneme dál,“ varuje Kala.
Podpora sociálně vyloučených lokalit není efektivní, stát tratí miliardy

Jako příklad dobré praxe uvádí NKÚ sousední Polsko. „To dosáhlo mezi lety 2003 až 2022 růstu životní úrovně – měřeno v paritě kupní síly oproti průměru Evropské unie - o 33 procentních bodů, Litva o 38 procentních bodů. U České republiky to bylo jen 19 procentních bodů,“ stojí v komentáři Kalova úřadu.
Polské dálnice jako příklad
Právě růst životní úrovně si NKÚ určil jako prvek, na kterém se zpomalování přibližování Česka k průměru EU dá dobře demonstrovat.
Podle NKÚ například Česko nenaplnilo svůj potenciál v oblasti budování infrastruktury. V porovnání s Polskem bylo v posledních dvaceti letech desetkrát pomalejší v budování nových úseků dálnic.
Kontroloři dále tvrdí, že dotace směřují i do oblastí, které nezaostávají za evropským průměrem, takže podpora nepřináší maximální efekt. Jako příklad uvádí zaměstnanost. „Česká republika se svou nízkou mírou nezaměstnanosti zaujímá v Evropské unii pozici premianta,“ argumentuje NKÚ.
Navíc z kontroly programu „Antivirus“ vyplynulo, že dotace na udržení zaměstnanosti stát vyplatil i firmám, kterým v covidové době rostl zisk a zvyšovaly se počty zaměstnanců.
Soud řeší podvod s covidovými dotacemi za téměř 20 milionů
NKÚ vytýká státu i přílišnou štědrost a zmiňuje příklady, kdy podpora projektu dosáhla 70 procent, a tak příjemce nic nenutilo hledat co nejlevnější variantu. Když pak stavěl za vlastní peníze, cena byla o více než tři čtvrtiny nižší.
Za další nešvar úřad označil vyplácení dotací i pro „mocné hráče na trhu“, i když podpora měla jít přednostně na mikropodniky a malé a střední podniky. K této praxi docházelo dle NKÚ například v zemědělství.
„Ministerstvo zemědělství vyhlásilo program na zvyšování konkurenceschopnosti pro velké zpracovatelské podniky. V letech 2018 až 2021 těmto firmám s desetimilionovými až stamilionovými ročními zisky vyplatilo dohromady 1,7 miliardy korun,“ připomíná NKÚ.
„Měli bychom si uvědomit, že dotační peníze nejsou mana nebeská. Nepadají z nebe a nejsou určeny pro každého,“ komentoval zprávu šéf úřadu Kala. Ten zastává dlouhodobě názor, že dotace by se měly obecně omezovat a zjednodušovat.
Prezident NKÚ: Byrokracie nás stojí strašné peníze. Škrtejme dotace a úředníky
