Článek
Spolek vznikl v roce 2017 a řeší nejen Pražský okruh, ale také například dostavbu středočeské dálnice D3 přes Posázaví. Ve čtvrtek vzal zájemce na vycházku do přírodního parku Drahaň-Troja v Praze 8, kudy by měl vést úsek 519. Další se uskuteční v sobotu od 15 hodin.
Nezůstane kámen na kameni, panenská příroda se zničí, ještěže jsem tak stará a nedožiju se toho, neslo se skupinou, která se do zeleně vydala z konečné autobusu v Čimicích. Zamířila k větrolamu, jejž by dálnice měla přetnout. Budoucí křižovatku dálnice a přivaděče k ní už ukazuje zapíchnutý kůl.
Podle Karla Havlíčka ze spolku okruh dopravě nepomůže. „Už mockrát se ukázalo, že další silniční kapacita přivede další auta, ale problém nevyřeší,“ řekl Novinkám. Hodně lidí ze severu metropole proti dopravní stavbě bojuje od 90. let. Argumentují třeba tím, že by vedla chráněnou krajinou, vadí jim mísení kamionů a městské dopravy. „V minulosti se tu postavila tři sídliště, a kde je nejkratší spojení s Dejvicemi? Dodnes chybí. Chtějí ho vést po okruhu. Ale to se veškerá doprava překlopí na severní trasu a všechno se tu zničí,“ varovala Hana Štichová.
Stavba dvou úseků Pražského okruhu mezi D8 a D6 má svolení MŽP
Podle ní po tříproudé dálnici pojede 100 tisíc aut a 2,5 tisíce kamionů denně. „A to není všechno. Na ruzyňském letišti se chystá další dráha. Už dneska o víkendech je to něco strašného, letadlo slyšíte každou minutu. Pak to bude ještě horší. Mladí říkají, jdeme pryč, a to chceme?“ ptala se. Novinkám svěřila, že je jí z okruhu do pláče.
Jiný účastník akce ale považuje za rozumné okruh dokončit, když už je hotová velká část.
Ministerstvo: Okruh je nezbytný
Souhlas s úseky 518 Ruzyně–Suchdol a 519 Suchdol–Březiněves byl zásadní pro pokračování příprav a zahájení dalších fází výstavby. Dostavba úseku na severu přibližně za 26 miliard je podle ministerstva dopravy nezbytná pro propojení severozápadních částí Prahy s okolními oblastmi. Odlehčí přetíženým komunikacím v centru a výrazně zlepší plynulost dopravy v metropoli. Resort ujišťuje, že je navržen tak, aby zajistil efektivní dopravní spojení i maximální ochranu životního prostředí.
Úsek 518 zahrnuje například mimoúrovňové křižovatky a mosty, které umožní průjezd bez kolizních bodů. Úsek 519, jenž patří z hlediska povolování k nejsložitějším, pak počítá s mostem přes Vltavu, který propojí důležité dopravní tepny a zkrátí dobu jízdy mezi jednotlivými částmi Prahy. Jeho podoba vzejde z výběrového řízení.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na konferenci věnované dostavbě okruhu ve čtvrtek zdůraznil význam projektu pro Česko i střední Evropu. „Pro Pražský okruh už nejsou alternativy, jedná se o jednu z nejvážnějších priorit státu. Po letech zkoumání není možné přešlapovat na místě,“ uvedl.
Podle primátora Bohuslava Svobody (ODS) dokončení Pražského okruhu představuje dluh, který je třeba splatit. Starosta Prahy 8 Ondřej Gross (ODS) upozornil, že okruh je pro hlavní město dlouhodobě nezbytný. „Městské části by teď už neměly bojovat proti dostavbě, ale měly by se snažit získat co nejlepší podmínky pro svoje občany,“ poznamenal.
Proti podobě dálnice v severní části města hlasitě vystupuje od konce 90. let například také vedení Suchdola, jehož se týká více než osmikilometrový úsek 518 se čtyřmi mimoúrovňovými křižovatkami. Silniční tah považuje za extrémní zásah do života lidí, který dopravě nijak neuleví, bojí se přílivu desetitisíců aut, hluku, citelného zhoršení životního prostředí.
Letos by měla začít dostavba úseku mezi dálnicí D1 a Běchovicemi na jihovýchodě města, s plánovaným dokončením v roce 2027. Vnější okruh kolem Prahy má po dokončení měřit asi 83 kilometrů, v současnosti je v provozu zhruba polovina. Kompletně hotový by měl být do roku 2033.