Hlavní obsah

Nezbourat, ale opravit. Experti ukázali, jak by mohl vypadat pražský železniční most s třetí kolejí

Praha

Oprava památkově chráněného, nýtovaného železničního mostu pod Vyšehradem získala konkrétní obrysy díky návrhu britských, švýcarských a českých expertů, které najal Nadační fond pro záchranu Vyšehradského železničního mostu.

Foto: Nadační fond pro záchranu Vyšehradského železničního mostu, Novinky

Podoba opraveného mostu se subtilní samostatnou konstrukcí pro třetí kolej

Článek

Takzvanou studii proveditelnosti experti ve čtvrtek dopoledne veřejně představili v pražském centru Dox, a to i ministru dopravy Martinu Kupkovi (ODS) a vedení Správy železnic. Ti návrh nezavrhli, podle Kupky představuje zcela nový přístup. Představené náklady byly také nižší než u ceny avizované Správou železnic za nový most.

Foto: Nadační fond pro záchranu Vyšehradského železničního mostu, Novinky

Vizualizace nové širší lávky pro pěší

Jak konstrukci opravit, navrhli švýcarský mostní expert Andreas Galmarini s britským kolegou Ianem Firthem, kteří si stav mostu loni v prosinci mohli sami změřit. Podle Tomáše Bistřického z vedení fondu jde o „největší kapacity v oboru“.

Foto: Nadační fond pro záchranu Vyšehradského železničního mostu, Novinky

Pohled přes opravený most na Pražský hrad

Je možné ho zachránit

Korozi ve styku ocelových prvků způsobil fakt, že voda z některých míst nemůže odtéci a chybí potřebný ochranný nátěr, uvedli Galmarini s Firthem. Podle nich by ale výměnu potřebovalo jen asi 15 procent prvků, tedy asi 261 tun z celkové hmotnosti 1773 tun, životnost by se prodloužila o sto let.

„Renovoval jsem mnoho mostů, které byly v daleko horším stavu, a bylo možné je zachránit. Platí, že celkový stav mostu není tak špatný,“ řekl Firth, který má na kontě opravu například londýnského Tower Bridge.

Foto: Nadační fond pro záchranu Vyšehradského železničního mostu, Novinky

Vizualizace opraveného mostu na Výtoni

Postup rekonstrukce by měl co nejvíce zkrátit výluku dopravy. Jednotlivá pole mostu by se rekonstruovala na břehu a na místě by je nahradila provizorní konstrukce. Vlaky by tak nejezdily nejspíš jen několik dní. Oprava je podle expertů možná do čtyř let, obnášela by dva roky příprav a dva roky prací.

Třetí kolej s vlastní konstrukcí

Oprava by se týkala samotné dvoukolejné konstrukce, případná třetí kolej by podle návrhu měla mít samostatnou subtilní konstrukci. Architekt Petr Tej a urbanista Marek Kopeč ji navrhli tak, aby nerušila panorama Prahy, stála by na jižní straně mostu. „Jenom ty vlaky jsou nad úrovní mostovky,“ uvedl Tej.

Návrh také rozšiřuje lávku pro pěší, pracuje se dvěma variantami uspořádání na Výtoni. Podle jedné varianty by vznikla zastávka zde, podle druhé by mělo svému účelu opět sloužit nádraží Vyšehrad.

Celkové náklady opravy by v případě zastávky Výtoň měly činit 2,55 miliardy korun, v případě zastávky Vyšehrad 2,82 miliardy korun. U návrhu nového mostu Správa železnic mluvila o nákladech kolem 3,4 miliardy korun.

Foto: Nadační fond pro záchranu Vyšehradského železničního mostu, Novinky

Vizualizace s úpravou Vnislavovy ulice v Praze 2, aby nebyla jen dopravní stokou.

Oprava by podle místopředsedy České komory architektů Petra Leška znamenala ekologický přístup. Vzniklo by při ní asi o třetinu menší množství CO2 než při stavbě mostu nového.

Porovnat varianty

„Tohle je nový vstup do řešení nezbytné rekonstrukce výtoňských mostů. Samozřejmě, že se s tím velmi podrobně seznámíme, a budeme také řešit, jak jednotlivé varianty porovnat nezávisle s patřičnou autoritou,“ uvedl Kupka, podle něhož zahraniční experti odvedli spoustu práce.

Foto: Ondřej Deml, ČTK

Experti Andreas Galmarini (vlevo) a Ian Firth v pražském centru Dox

Šéf Správy železnic Jiří Svoboda se s ministrem poradí o spolupráci s tvůrci návrhu. „Zazněly poměrně nové informace, jako například, že stačí vyměnit 15 procent částí mostu a zároveň se tím prodlouží životnost na sto let. Nechme pracovat odborníky,“ dodal Svoboda.

Experty najal nadační fond, za nímž stojí podnikatelé Martin Vohánka, Tomáš Bistřický a Jan Barta a architekti Petr Janda (autor nábřežních kobek), Petr Lešek a David Vávra, autor Šumných měst. Nadační fond jasně uvedl, že si nepřeje konfrontaci mezi zastánci a odpůrci mostu, a vyzval k dialogu.

Železniční most se může z pražské Výtoně přesunout do Modřan

Domácí

Výběr článků

Načítám