Článek
„V případě, že zákazník nenahlásil samoodečet a distributor stanovil stav měřidla odhadem, je třeba vzít v potaz to, že stav měřidla uvedený v konečném vyúčtování se nerovná stavu měřidla k dnešnímu dni. Od data odečtu uvedeného na faktuře totiž uplynula již nějaká doba a stav na měřidle bude vyšší,“ řekla Právu Novotná.
Rozdíl mezi těmito stavy tak podle ní může být skutečná spotřeba, což zpravidla není důvod k reklamaci. „Pokud je však rozdíl významný a neodpovídá možné spotřebě za tuto dobu, pak je namístě reklamace. My tuto reklamaci stavu měřidel následně řešíme s příslušným provozovatelem distribuční soustavy,“ doplnila.
Upozornila, že údaje zaznamenané elektroměrem nebo plynoměrem předává dodavateli distributor. Ten zaznamená stavy měřidel na daném odběrném místě fyzicky nebo využije samoodečtu od zákazníka.
Kauza Bohemia Energy vrací do hry hromadné žaloby
„Pokud údaje zaznamenané měřicím zařízením nejsou takto dostupné, stanoví distributor náhradní údaje o spotřebě z přiřazeného přepočteného typového diagramu dodávky, počtu vyhodnocovaných kalendářních dní a výše poslední roční spotřeby elektřiny, tedy odhad,“ vysvětlila.
To, že teď budou reklamace na vyúčtování u Bohemia Energy častější, očekává i Energetický regulační úřad. „Je pravda, že stížnosti na vyúčtování Bohemia Energy budou, a to z důvodu, že reklamace vyúčtování je nejčastější problém, který lidé obecně řeší,“ řekl Právu mluvčí úřadu Michal Kebort.
Bohemia Energy podle Novotné v současné době vyřizuje vyšší počet reklamací, což je ale dáno tím, že firma zároveň v krátkém čase vystavuje vysoký počet konečných vyúčtování. „Celkově je tedy počet reklamací přímo úměrný počtu vystavených faktur,“ dodala.
Reklamovat nejlépe e-mailem
Pokud s údaji na vyúčtování nesouhlasíte, je namístě reklamace. Nejrychlejší způsob nahlášení reklamace je podle Novotné zaslání e-mailu na adresu reklamace@bohemiaenergy.cz s uvedením čísla faktury a stručným vyjádřením, s čím zákazník na faktuře nesouhlasí.
„V případě, že zákazník reklamuje stav měřidel, je dobré zaslat i fotku elektroměru nebo plynoměru s aktuálními stavy. Případně lze reklamaci podat i skrze online zákaznický účet ve webové kanceláři, případně dopisem na korespondenční adresu společnosti, která je uvedena i na faktuře,“ uvedla Novotná.
Innogy od ledna zdraží elektřinu a plyn
Na vyřízení reklamace v energetice je podle Keborta zkrácená lhůta 15 dní a do dalších 15 dnů musí být finanční závazky vyrovnané, tedy pokud dodavatel reklamaci uzná, musí do této doby vrátit peníze. Tyto lhůty platí v případě, že dodavatel třeba naúčtuje ceny z jiného ceníku. Pokud ale nesedí naměřená spotřeba, je třeba spolupracovat s distributorem a lhůta na vyřízení se prodlužuje o dva týdny.
Kebort poukázal na to, že podobně jako jinde ani v energetice nemá reklamace odkladný účinek, takže lidé by měli automaticky nejdříve zaplatit a až potom reklamovat.
„Je také možné se se společností dohodnout a vyúčtování neplatit. Vždy ale doporučujeme, ať si lidé alespoň e-mailem nechají poslat, že nemusí platit, a počkají na vyřízení reklamace, ať mají alespoň nějaký doklad,“ dodal.