Článek
O gigafactory vybudované koncernem Volkswagen explicitně hovoří vládní usnesení z 19. října loňského roku, v němž kabinet schválil přípravu strategického parku na letišti v Líních.
„Musíme nejdříve přesvědčit Volkswagen, že Česká republika a Líně jsou ta správná lokalita. Práce tedy začnou až po rozhodnutí, dopředu to nemá smysl. My ten prostor nechceme uvolnit pro jakoukoliv investici, ale pro tuto strategickou investici,“ tvrdil tehdy ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) s tím, že do podpisu smlouvy se na letišti nekopne.
Že v úvahu připadá v Líních jedině gigafactory od Volkswagenu, vloni v listopadu ujišťoval také mluvčí vlády Václav Smolka. „Jediné možné využití areálu Líně je pouze pro gigafactory společnosti Volkswagen, jak stojí v usnesení vlády,“ zdůrazňoval tehdy ČTK.
Volkswagen v Líních zatím nebude
Navzdory tomu, že Fiala či Síkela v posledních měsících začali hovořit vyhýbavě a pouze obecně o gigafactory, tedy bez explicitního odkazu na koncern, závazek kabinetu uvedený ve zmíněném usnesení živila ministryně obrany Jana Černochová (ODS). „Je zcela jasné a je pouze pro gigafactory, kterou by stavěl Volkswagen. Nikdo jiný,“ zdůraznila v létě Novinkám ministryně, v majetku jejíhož resortu letiště je.
„Vládní usnesení jasně stanoví, že Armáda České republiky záložní letiště uvolní pouze a výhradně ve vztahu k projektu výstavby gigafactory v lokalitě Plzeň-Líně koncernem Volkswagen,“ potvrdil postoj resortu minulý týden Právu politický náměstek ministryně obrany Daniel Blažkovec.
„Hledáme jinde“
Volkswagen ve středu ale definitivně oznámil, že továrnu na baterie do elektroaut v Líních zatím stavět nebude. „Vzhledem k situaci na trhu včetně pomalejšího náběhu trhu s elektromobily v Evropě zatím neexistují obchodní důvody, proč rozhodnout o dalších lokalitách v Evropě,“ oficiálně komentoval rozhodnutí šéf představenstva Oliver Blume.
Členové vlády tak na Volkswagen nechtějí dál čekat a chystají se hledat jinde. „Pro projekt bychom potřebovali dalšího investora,“ připustil ve středu na tiskové konferenci po jednání vlády Síkela.
Od dřívějších tvrzení tak nyní dávají členové kabinetu ruce pryč. Prostory v Líních jsou podle nich připravené zkrátka pro gigafactory. Ať už do ní bude investovat kdokoliv.
Nejasnosti okolo gigafactory v Líních zůstávají. Na dřívější sliby se nehledí
Podle Síkely je na stole dalších pět projektů. Většinou o prostory v Líních ale zájem nemají. Tři jsou podle něj menší, čtvrtý chce jinou lokalitu a pátý se rozhoduje. Konkrétně je jmenovat nechtěl.
Pokud by vláda našla jiného investora, gigafactory v Líních by pravděpodobně vyrostla i bez Volkswagenu a stále proti nevoli místních. A porušila by tak svůj slib z loňského října.
Nový investor by navíc znamenal začátek vyjednávání úplně od píky, tedy například včetně maximální rozlohy průmyslového areálu, jehož zmenšení oproti původním předpokladům stálo obce v okolí letiště při vyjednávání mnoho sil a času.
Pokud se nový investor nenajde, prostory budou podle premiéra dál sloužit armádě.
Otázkou však zůstává, zda by v případě nalezení nového investora do jednání „nehodila vidle“ právě Černochová se svým ministerstvem obrany, které v poslední době tvrdí, že letiště potřebuje a nikomu jinému než Volkswagenu jej neposkytne.
Záměr zrušit letiště Líně u Plzně od samého počátku vyvolává emoce. Staví se proti tomu piloti tamních aeroklubů a škol, ale i samosprávy. Vláda si však stála za tím, že vybudování gigafactory za 120 miliard korun Volkswagenem je pro českou ekonomiku a tuzemský automobilový průmysl klíčové.
Zástupci Fialovy vlády čas od času „hýří“ podobně silnými výroky. Před volbami například opakovaně slibovali, že nebudou zvyšovat daně. Nakonec se ale konsolidačním balíčkem od příštího roku všechny přímé daně zvýší. Balíček ale ještě musí schválit Senát a podepsat prezident.