Článek
„Na přípravy celého projektu DOL (Dunaj–Odra–Labe) byly ze státních zdrojů v nedávné době několika let vynaloženy prostředky především na studii k DOL. Studie stála 22,937 milionu korun bez DPH, tedy 27,753 milionu včetně DPH,“ uvedl na dotaz Novinek mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Jde o částku, kterou je resort schopen vyčíslit. Jemelka zároveň upozornil, že ministerstvo pominulo náklady na historickou prověřovací studii, práci úředníků v rámci jejich agend či aktivity krajů. V důsledku tak ze státního rozpočtu na ukončený projekt, který po celou dobu čelil kritice části odborné i laické veřejnosti, mohlo financí padnout ještě více.
Vláda na rozloučenou zařízla Zemanovi jeho sen o kanálu Dunaj–Odra–Labe
Projekt měl vyjít na téměř 600 miliard. Často padala označení jako „megalomanský“ či ekonomicky nevýhodný. Proti se stavěli ochránci přírody, samosprávy nebo někteří politici. I přes to se idea projektu držela několik let. Striktně odmítavě se k Zemanovu snu postavila až současná vláda premiéra Petra Fialy (ODS), která se ke zrušení záměru zavázala už ve svém programovém prohlášení.
Fialův kabinet tak definitivně učinil minulý týden, když rozhodl o zrušení územních rezerv pro kanál DOL, které byly zablokovány od roku 2010, kdy zemi vedla úřednická vláda Jana Fischera. Tímto krokem došlo k rozvázání rukou obcím a městům, které mohou pozemky využít ke svému rozvoji a výstavbě, například bytových domů. Kolik tratily obce kvůli tomu, že měly zablokován rozvoj, se vyčíslit nedá.
Současný ministr dopravy Martin Kupka (ODS), pod něhož věc spadá, označil Zemanem propagovaný projekt za nesmyslný. Vicepremiér a šéf resortu pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) pak podotkl, že projekt nebyl „ekonomicky smysluplný a představoval obrovské riziko pro krajinu a její ekosystémy“.