Článek
NKÚ se pozastavil nad neefektivní byrokracií, kvůli níž musí žadatelé o dotaci předkládat opakovaně identické dokumenty. Duplicity odhalil úřad rovněž při administraci žádostí.
Ty měl odstranit informační systém pro správu kulturních aktivit, který se resort snažil v letech 2015 až 2020 uvést do praxe. „Přestože za něj (ministerstvo) vydalo více než 4,5 milionu korun, projekt bez jakéhokoliv výsledku v roce 2020 ukončilo,“ konstatoval NKÚ, který ministerstvu vyčetl, že vedle elektronizace administrace dotačních titulů nenaplnilo ani další vládou stanovené úkoly. Namísto konkrétních a měřitelných cílů se spokojilo s obecnými cíli. Ty pak vyhodnocovalo veskrze formálně.
Navíc nebyly ani odstraněny nedostatky zjištěné při předchozích kontrolách. Když úřad v roce 2018 poukázal na nedostatečné množství veřejnosprávních kontrol, zřídilo rok na to ministerstvo oddělení kontroly, které se mělo problematice věnovat. „Počet kontrol se však ještě snížil,“ shrnuli kontroloři.
Problémy odhalila kontrola i v dotačních výzvách. „Například u 23 z 24 prověřovaných výzev resort neuvedl veškeré informace o tom, jaký je postup při odstranění vad v žádostech o dotace, jakým způsobem probíhá doplnění žádosti a podobně,“ připomněl NKÚ.