Článek
Nejnebezpečnější jsou ale plačící ženy. Ve vteřině jsou prý schopny zaútočit.
„Měli jsme i případ křehké sedmnáctileté slečny, která nám napadla statného dvoumetrového revizora tak, že skončil v třítýdenní neschopnosti,“ řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková.
„Překvapivě mnoho žen je schopno slovně či fyzicky zaútočit. Nejprve to zkoušejí se slzami, a když neuspějí, některé se neskutečně vytočí,“ dodala Tomaštíková.
Černý pasažér chtěl dát v Brně revizorce pěstí, chytili ho cestující
Pětistovka jako úplatek
Klasikou je v Brně nabídka úplatku 500 korun za to, když revizor jízdu bez lístku přehlédne. Černý pasažér může na místě za prohřešek uhradit tisícovku, v případě že si dojde dodatečně do dopravní podniku věc vyřídit, tak jej svezení bez jízdenky stojí 1500 korun.
Muži na revizorky zkoušejí také pozvání na rande. Zajímavým trendem je, že výmluvy přicházejí ve vlnách. V jednom období je podezřele mnoho těžce churavých maminek, v dalším pak přibývá opravdu zlých přítelkyň.
Překvapivě mnoho žen je schopno slovně či fyzicky zaútočit.
„Neplatičky jedou zásadně přes city a v mnoha ohledech jsou nebezpečnější než muži. Naštve je už jen to, že srdce revizora neobměkčily. Naštěstí nám fyzických útoků na revizory ubývá,“ uvedla mluvčí.
Mnozí pánové by se prý divili, jak ostrá slova umí zdánlivě křehké dámy při hádkách s revizory vypustit z úst.
Na výmluvu typu „zaplatil bych, ale nemám hotovost“ se navíc už prý dávno nehraje. Revizor má terminál a lze tedy platit kartou na místě.
Na pokutách vybrali přes 30 milionů
Brněnský dopravní podnik denně svými tramvajemi, autobusy a trolejbusy přepraví zhruba milion cestujících. Kontroloři, mezi nimiž jsou i ženy, loni prověřili přes 100 tisíc vozů a v nich přistihli téměř 45 tisíc cestujících bez platného jízdního dokladu.
Přibližný průměr jednoho černého pasažéra na dva zkontrolované vozy tak zůstává v posledních letech stejný. Nejvíce převládají mladí mezi 18 až 25 lety. Nejčastěji se platí pokuty rovnou na místě.
Počet odhalených cestujících bez platného jízdního dokladu se sice ve statistikách dopravního podniku loni meziročně zvýšil o 10 tisíc osob, nárůst ale vedení firmy vysvětluje tím, že kontroly byly v roce 2023 mnohem častější než předloni.
„Ve výsledku je tak počet neplatičů stabilní. Tyto cestující neodrazuje ani loňské zvýšení pokut, kterým jsme chtěli od přepravy bez jízdenky veřejnost odradit. Na pokutách tak neplatiči uhradili přes 32 milionů korun, což je o 8,4 milionu více než v roce 2022,“ uvedl generální ředitel podniku Miloš Havránek.
Dobrou zprávou je, že útoků na revizory ubývá. Loni jen dva z kontrolorů skončili po napadení v pracovní neschopnosti, v roce 2008 jich bylo třicet.
Emoce tlumí to, že z jednání s neplatičem si revizor pořizuje zvukový záznam a dodatečně lze doložit, jak se přistižený neplatič choval.