Článek
„Nás ta částka provozních nákladů nemile zaskočila, protože se na první pohled může zdát vysoká. Nicméně je potřeba říct, že se jedná o nový provoz – a první rok ukáže skutečné náklady. Město pak bude mít možnost si údržbu vysoutěžit samo,“ citovala ČTK náměstka primátora Jakuba Rychteckého (Žijeme Pardubice/SOCDEM).
Tři sta metrů dlouhá lávka, vedoucí z prostoru vlakového nádraží ústí do ulice K Vápence, umožňuje obyvatelům sídliště Dukla pohodlný a bezpečný přechod z nádraží k domovům. Původně ji mělo stavět město, ale pak se o výstavbě dohodlo se Správou železnic. Smlouva byla podepsána roku 2019 s tím, že se Pardubice na stavbu přispějí 8,5 miliony korun.
„Aktuálně se mezi oběma subjekty uzavírá smlouva o úhradě nákladů a provozu lávky na dobu určitou, a to na pět let, tedy do samotného převodu vlastnického práva ze strany Správy železnic na město,“ konstatoval náměstek primátora Jan Hrabal (ANO), zodpovědný za správu majetek a dopravu.
Lávka nad elektrickým vedením
Uvedených 7,5 milionu korun je určeno na úklid samotné lávky a provoz dispečinku, ale obsahuje i platby za elektrickou energii nebo za revize a kontroly eskalátorů a výtahů či náklady na zimní údržbu.
„Lávka je nad trakčním vedením, na koridorové trati, to zvyšuje cenu za údržbu. Úklid byl vysoutěžen za více než tři miliony korun, elektřina za dva a půl milionu,“ upřesnil náměstek Hrabal s tím, že po prvním roce provozu se rozhodne o dalším postupu. Úsporou by mohlo být i převedení některých prací přímo na Služby města Pardubic.
Podchod neprošel
Původně byla ve hře i varianta stavby podchodu, který by byl na údržbu mnohem levnější. Lávka je však výhodnější, neboť v budoucnu zaústí na Dukle přímo do parkovacího domu, který tam město postaví. Také je veřejností vnímána jako bezpečnější než ponurý, uzavřený prostor několik set metrů dlouhého podchodu.
Nová lávka bude otevřena v pátek 31. května. V červnu začne fungovat také nová železniční zastávka Pardubice centrum a začne druhá etapa rekonstrukce výpravní budovy Pardubice hlavní nádraží.